Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Buspas w centrum Gdańska będzie, ale dopiero po Euro

Anna Werońska
Kierowcy wjeżdżają na buspas, gdy na ulicy tworzą się korki
Kierowcy wjeżdżają na buspas, gdy na ulicy tworzą się korki Grzegorz Mehring
Gdy w sierpniu ub.r. na Podwalu Przedmiejskim powstał pierwszy w Gdańsku buspas, drogowcy zapowiadali kolejne. Warunek był tylko jeden - kierowcy muszą przestrzegać zasad ruchu drogowego, czyli nie wjeżdżać na część jezdni przeznaczoną dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych. Kolejny buspas - na ul. Dmowskiego - powstanie jednak najwcześniej za pół roku.

Zarząd Dróg i Zieleni oraz gdańscy policjanci mówili, że będą obserwować sytuację na odcinku od ul. Reduta Żbik do ul. Słodowników. Na podjęcie decyzji dotyczących trzech kolejnych buspasów, które miałyby pojawić się na Podwalu Grodzkim, Wałach Piastowskich i we Wrzeszczu, w okolicach węzła Kliniczna, dali sobie kilka miesięcy.

Teraz, gdy minęło pół roku, ZDiZ opracował dwie nowe koncepcje odcinków jezdni tylko dla autobusów. Kierowcy powoli zaczynają przestrzegać przepisów. Kolejny buspas - na ul. Dmowskiego - powstanie najwcześniej za pół roku.

- Decyzje zapadną po przebudowie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej, Jaśkowej Doliny i ul. Dmowskiego - zastrzega Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ . - Jeżeli okaże się, że wytyczenie buspasa poprawi funkcjonowanie połączeń na Morenę, mógłby się pojawić stosunkowo szybko.

Drugi buspas miałby przebiegać wzdłuż ulic Wały Piastowskie, Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie, ale może pojawić się dopiero po Euro 2012.

- W związku z planowaną likwidacją pętli autobusowej na ul. Wałowej i budową Muzeum II Wojny Światowej, a także niepewną sytuacją pętli na ul. Jana z Kolna, konieczne jest określenie tymczasowego i docelowego przebiegu linii autobusowych. Możliwe, że buspas pojawi się dopiero po mistrzostwach - dodaje Tomasz Wawrzonek.

Jak mówią gdańscy policjanci, muszą minąć miesiące, by kierowcy zaczęli rozumieć, że pas na Podwalu nie jest wolną częścią jezdni, z której można korzystać. Początkowo funkcjonariusze drogówki chcieli pouczać kierowców, jednak gdy przestali nadążać z ich zatrzymywaniem, zaczęli karać mandatami i punktem karnym.

- Nigdy nie będzie idealnie, jednak można powiedzieć, że sytuacja na Podwalu poprawiła się - wyjaśnia Zbigniew Korytnicki, zastępca naczelnika wydziału ruchu drogowego KMP w Gdańsku. - Zawsze znajdą się kierowcy, którzy nie będą przestrzegać zasad ruchu drogowego, jednak z tego, co obserwujemy na buspasie na Podwalu Przedmiejskim, można powiedzieć, że udało się opanować sytuację Niestety, muszę stwierdzić, że najbardziej skuteczną formą zmiany zachowania kierowców okazała się represja, czyli wlepianie mandatów. Oczywiście staramy się informować o wszelkich zmianach i edukować zmotoryzowanych gdańszczan. W sprawie buspasa trzeba jednak znaleźć kompromis pomiędzy płynnością ruchu samochodowego a komunikacją miejską.

Gdzie jeszcze pasy dla autobusów
- Wały Piastowskie, Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie
Buspas kończyłby się kilkadziesiąt metrów przed Huciskiem.
- ul. Dmowskiego
Pas dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych miałby pojawić się we Wrzeszczu i ciągnąć do skrzyżowania z al. Grunwaldzką.
- al. gen. J. Hallera
Na odcinku od ulicy Klinicznej do al. Zwycięstwa miał powstać tzw. tram-buspas. Byłby przeznaczony nie tylko dla autobusów, ale i dla pojazdów szynowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki