Burza słoneczna uderzy w Ziemię. Kiedy? NASA ostrzega! Prawdopodobnie wystąpi zorza polarna. Czy burza słoneczna jest dla nas groźna?

Sandra Janikowska
NASA ostrzega: Burza słoneczna uderzy w Ziemię. Jak podają naukowcy, burza słoneczna uderzy w Ziemię pomiędzy 31 lipca a 1 sierpnia. Prawdopodobnie można będzie zaobserwować zjawisko podobne do zorzy polarnej. NASA informuje, że konsekwencje burzy słonecznej mogą być poważne. Może ona bowiem spowodować poważne zakłócenie na Ziemi. Pixabay
Burza słoneczna uderzy w Ziemię - ostrzega NASA! Jak podają naukowcy, burza słoneczna uderzy w Ziemię pomiędzy 31 lipca a 1 sierpnia. Prawdopodobnie można będzie zaobserwować zjawisko podobne do zorzy polarnej. NASA informuje, że konsekwencje burzy słonecznej mogą być poważne. Może ona bowiem spowodować poważne zakłócenie na Ziemi.

Burza słoneczna 2019. Kiedy uderzy w Ziemię?

NASA ostrzega, że zbliża się burza słoneczna, która będzie miała miejsce między 31 lipca a 1 sierpnia 2019 roku. Za pośrednictwem silnych wiatrów słonecznych, będziemy mogli prawdopodobnie obserwować zjawiska podobne do zorzy polarnej, które powinny być widoczne szczególnie na północnej półkuli. Warto wspomnieć, że burza słoneczna może spowodować groźne dla nas skutki.

Według informacji NASA, 31 lipca i 1 sierpnia orbita ziemska zrówna się z dziurą w górnej atmosferze Słońca. Oznacza to, że nasza planeta będzie narażona na bombardowanie cząsteczkami słonecznymi.

Zorza polarna w Polsce to zjawisko widoczne jest niezwykle rzadko. Przy bezchmurnym niebie najlepiej obserwować ją nad Zatoką Gdańską.

Zorza polarna nad Bałtykiem 27.02.2019. W nocy na Pomorzu bę...

NASA ostrzega przed burzą słoneczną. Co to za zjawisko?

Zjawisko to nazywane jest koronalnymi wyrzutami masy, a w jego wyniku dochodzi do oddzielenia się od powierzchni Słońca dużych obłoków plazmy, które składają się głównie z protonów i elektronów.

Obłoki lecące w kierunku ziemi docierają na powierzchnię planety przeważnie po około 20-70 godzinach. Natrafiają na ziemską magnetosferę. Zjawisko to stwarza niemałe zagrożenie dla wszelkiej maści urządzeń elektronicznych i sieci energetycznych. W jej efekcie może powstać spektakularna zorza polarna. Przypomnijmy, że zjawisko burzy słonecznej odkryto stosunkowo niedawno.

Nieziemskie zdjęcia burzy, tornad i cyklonów. Najbardziej fo...

Burza słoneczna - co to jest?

Pierwszy rozbłysk będący zapowiedzią burzy zaobserwowano w 1705 r. przez Stephena Gray'a. Kolejne zwiastuny burzy zaobserowano sto lat później - w 1859 r. przez Richarda Carringtona.

O zjawisku burzy słonecznej dowiedzieliśmy się dużo później. Dlaczego? Z prostej przyczyny: aby dowieść jej obecności, potrzebny był najnowocześniejszy sprzęt technologiczny, który wynaleziono w ubiegłym stuleciu. Pierwsze obserwacje Słońca zostały przeprowadzone za pomocą aparatury badawczej zamieszczonej w rakiecie V2, krótko po zakończeniu II wojny światowej.

W latach 60. zaczęto stałą obserwację Słońca poprzez sztucznego satelitę. Właśnie wtedy doszło do rewolucyjnych odkryć, a mianowicie: na powierzchni Słońca dzieją się najróżniejsze, gwałtowne rzeczy. Jedną z nich jest koronalny wyrzut masy, potocznie nazywany burzą słoneczną.

NASA ostrzega przed burzą. Czy burza słoneczna jest dla nas groźna?

Realnym zagrożeniem jest intensywne promieniowanie nadfioletowe kierowane w satelity krążące wokół Ziemi. Nie posiadają one ochrony, którą zapewnia nam ziemska magnetosfera. Może to skutkować uszkodzeniem ich paneli słonecznych oraz doprowadzeniem do awarii elektroniki w sprzęcie.

Wydaje się, że na Ziemi jest znacznie bezpieczniej. Duża część cząstek przechwytywana jest przez ziemską magnetosferę, które później przemieszczają się w okolice bieguna. Najbardziej widocznym dla nas efektem tego zjawiska są zjawiskowe zorze polarne. Warto wspomnieć, że intensywne burze mogą wpływać na pracę urządzeń radiowych, co znacząco zmniejszy ich pole zasięgu. Dlatego też podczas przewidywanych, intensywnych burz słonecznych loty nad Arktyką zostają odwoływane.

Burza słoneczna może uszkodzić transformatory?

Ekstremalny przypadek oddziaływania burzy słonecznej zarejestrowano w marcu 1989 r., kiedy to zaburzenia magnetosfery doprowadziły do wywołania zjawiska indukcji napięcia w liniach wysokiego napięcia, w efekcie czego zostało uszkodzone wiele transformatorów. Dotychczas nie odnotowano poważniejszego incydentu.

Wśród ograniczeń, które wywołuje burza polarna znajdują się:

• przeciążenia sieci,
  • brak prądu,
  • zakłócanie odczytu aparatur,
  • problemy z liniami komunikacyjnymi,
  • przerwy w odbiorze telewizji satelitarnej
  • łączności telefonicznej.
  • Ponadto, burze mogą mieć wpływ na samopoczucie.

Nie wpadajcie w panikę na myśl o tym tajemniczym zjawisku. Ziemska magnetosfera chroni nas od setek tysięcy lat bardzo skutecznie.