Budowa żuławskiego odcinka trasy S7. Rolnicy nie pozwalają na wykopaliska

Sławomir BednarczykZaktualizowano 
Na żuławskim odcinku S7 będą dobudowane do obecnej "siódemki" kolejne dwa pasy ruchu
Na żuławskim odcinku S7 będą dobudowane do obecnej "siódemki" kolejne dwa pasy ruchu Sławomir Bednarczyk
Zbliża się początek budowy żuławskiego odcinka trasy S7 z Koszwał do Kazimierzowa. W tym miesiącu zakończył się pierwszy etap badań archeologicznych na terenach, którymi ma przebiegać nowy, dwupasmowy odcinek drogi. Jak się dowiedzieliśmy, badania zostały wstrzymane do sierpnia 2013 r. Powód? Brak zgody właścicieli lub dzierżawców działek.

Badania archeologiczne to standardowa procedura potrzebna do opracowania dokumentacji technicznej inwestycji. Archeolodzy muszą sprawdzić miejsca wskazane przez wojewódzkiego konserwatora zabytków w Gdańsku i w Olsztynie.

Na odcinku z Koszwał do Kazimierzowa konserwatorzy wskazali 24 stanowiska archeologiczne, na których mogą znajdować się ślady starożytnych osad. Zanim rozpocznie się budowa, tereny pod S7 muszą być bardzo dokładnie sprawdzone.

- Na razie nic ciekawego nie znaleźliśmy, ale zdołaliśmy przebadać tylko część zaplanowanych obszarów - mówi archeolog Andrzej Bartczak. - Teraz mogę tylko powiedzieć to, że na ten rok badania są zakończone. Wznowimy je w przyszłym roku.

Jak nieoficjalnie się dowiedzieliśmy, badania zostały wstrzymane do sierpnia 2013 roku. Powód? Archeolodzy nie mogą prowadzić wykopalisk na żuławskich polach, bo nie pozwalają na to właściciele lub dzierżawcy działek. Rolnicy obsadzili bowiem swoje tereny pszenicą ozimą. Plony zbierać będą dopiero w sierpniu przyszłego roku. Dopiero po żniwach archeolodzy zostaną wpuszczeni na te działki.

- We wrześniu pole obsiałem pszenicą. Miesiąc później GDDKiA napisała do mnie list z prośbą, abym pozwolił wejść archeologom na moją działkę. Nie mogłem się zgodzić, bo za dużo bym stracił. Archeolodzy przekopaliby moją działkę do góry nogami - mówi jeden z żuławskich rolników.

Przypomnijmy, inwestor S7, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (oddział w Gdańsku), w czerwcu tego roku rozstrzygnął przetarg na opracowanie dokumentacji budowlanej i wykonawczej odcinka drogi między miejscowościami Kazimierzowo w okolicach Elbląga a Południową Obwodnicą Gdańska (w okolicach miejscowości Koszwały). Przygotowanie opracowania ma potrwać około 18-20 miesięcy, czyli do końca 2013 roku.

Na żuławskim odcinku S7 (liczy on około 40 km), pomiędzy miejscowościami Kazimierzowo i Koszwały, inwestycja ma polegać na dobudowaniu do istniejącej obecnie drogi krajowej nr 7 kolejnych dwóch pasów ruchu (w dalszej przyszłości powstać ma jeszcze jeden), wybudowaniu zupełnie nowej przeprawy na rzece Nogat (w kilku miejscach S7 ma odbiegać od obecnego szlaku "siódemki") oraz kompleksowej przebudowie mostu na Wiśle w Kiezmarku.

Zniknąć ma m.in. spora część budynków w okolicach wsi Stare Babki oraz miejscowości Dworek.
- Mieszkańcy domów przeznaczonych do wyburzenia mieszkają na walizkach. Nie wiedzą, co mają robić, kiedy rozpocznie się wykup ich działek. GDDKiA o niczym ich nie informuje - mówi Stanisław Kukułka, mieszkaniec Dworka i radny gminy Stegna.

Wstępne szacunki dotyczące zakończenia budowy żuławskiego odcinka S7 mówią, że kierowcy będą mogli nim jeździć w roku 2016.

Warto zaznaczyć, że w roku 2007 zakładano, że budowa rozpocznie się w 2013 r. Prowadzono m.in. konsultacje z mieszkańcami, powstały wstępne plany przebiegu drogi.

Jednak w grudniu 2009 r., z uwagi na cięcia w budżecie, rząd przesunął tę inwestycję z Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2011-2015 na listę rezerwową, a następnie przesunął inwestycję do realizacji w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej (2014-2020).

Nie były z tego zadowolone m.in. pomorskie samorządy - gmina Stegna i powiat nowodworski. Miały bowiem zaplanowane dochody ze sprzedaży gruntów pod S7. Stegna liczyła na 4 mln zł, a powiat na około 1 mln zł. Sprzedaż gruntów pod trasę S7 uratowałaby zadłużone budżety tych samorządów.
Współpraca (VINZ)

Możesz wiedzieć więcej! Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
r
refleksja

Polska organizacja pracy...

M
MiRy

...i od od godz 7.00 jutrzejszego dnia wchodzi na budowę
Dlaczego Rolnik ma tracić?
W końcu kto buduje drogę - Rolnik ?
On stara się wykorzystać maksymalnie ziemię
do czasu aż cały bałagan po stronie finansowania zniknie
A u budowniczych daty realizacji wirują jak na cyrkowej karuzeli
Rząd przesunął inwestycje na lata 2014-2020 bo nie wie ile
i czy w ogóle wyżebrze pieniądze z Unii
Więc kto tu postępuje najbardziej racjonalnie ?
MiRy

d
dziki kraj

..odciac swiatło, wode, TV, telefony i postawić szlaban na wjazd do Gdańska

a
aa

Żaden urząd nie bierze pod uwagę pór roku i ich konsekwencji przy ustalaniu rytmu przygotowania inwestycji. Stąd bierze się się na przykład oryginalny zwyczaj rozpoczynania budów jesienią, bo cały cykl przygotowawczy trwa od poprzedzającej zimy do lata. Efekt jest taki, że pracuje się w mrozie, co ma negatywny wpływ na jakość, albo nie pracuje się wcale aż do wiosny.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3