Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Trasy Kaszubskiej idzie jak burza! Zobaczcie zdjęcia z placu budowy

Tomasz Smuga
Przy budowie Trasy Kaszubskiej praca wre, a postępy widać gołym okiem. - Droga ekspresowa S6 odciąży ruchu na Obwodnicy Trójmiejskiej z której średnio na dobę korzysta 85 tys. pojazdów - powiedział na briefingu prasowym Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku, który 24 września zaprosił dziennikarzy na plac budowy.

Budowana Trasa Kaszubska jest podzielona na trzy odcinki. Praca wre na każdym z nich. Są to: odcinek Bożepole Wielkie (z węzłem) – Luzino (z węzłem), odcinek Luzino (bez węzła) – Szemud (z węzłem), odcinek Szemud (bez węzła) – Gdynia Wielki Kack (z węzłem).

- To będą 42 km drogi ekspresowej, dwujezdniowej po dwa pasy ruchu i pas awaryjny do postoju. Prace zostały podzielone na trzy odcinki realizacyjne. Od Gdyni do Szemuda, to najdłuższy odcinek wynoszący 22 km, od Szemuda do Luzina i Luzina do Bożegopola Wielkiego mają po 10 km - przypomniał na briefingu prasowym Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA w Gdańsku.

Jeden z węzłów komunikacyjnych na Trasie Kaszubskiej będzie znajdował się na Wielkim Kacku w Gdyni. Prace, które odbywają się w tym miejscu, przebiegają wielotorowo. Modernizowana jest sama obwodnica, która w tym miejscu poszerzona zostanie do trzech pasów jezdni w każdą stronę. W tym celu koniecznie wykonanie jest dodatkowych estakad nad ul. Chwaszczyńską, które utworzą dodatkowe pasy ruchu.

- To najtrudniejszy odcinek [Gdynia - Szemud - dop. red.], bo najdłuższy. Wszystkie te prace wykonawcy muszą robić odruchem. Naszym warunkiem rozbudowy Węzła Wielki Kack było to, że przez cały okres budowy mają być utrzymane wąskie, ale po dwa pasy ruchu na Obwodnicy Trójmiasta. Zdajemy sobie sprawę, że jakiekolwiek zwężenia nie wchodzą w rachubę, bo to oznacza paraliż dla przynajmniej części, jeśli nie całej aglomeracji Trójmiasta. Póki nie wybudujemy obwodnicy metropolii trójmiejskiej, to Obwodnica Trójmiasta jest główną arterią aglomeracji i nie ma drugiej drogi, która by przyniosła tylu ruchu. Na obwodnicy to średnio około 85 tys. pojazdów na dobę - poinformował Piotr Michalski.

Węzeł Wielki Kack będzie całkowicie bezkolizyjny. Osobne zjazdy zaprojektowano dla każdego kierunku dalszej podróży.

- Specyfiką tego węzła jest to, że prace prowadzimy w mieście. Jest tutaj problem z uzbrojeniem. Oczywiście posiadamy mapy, ale były robione w latach siedemdziesiątych. I nie koniecznie pokazują stan faktyczny. Często zdarza się, że projektujemy według danych z mapy, a potem się okazuje, że projekt koliduje z tym co jest w ziemi. Ale to normalny problem w mieście - wspomniał podczas briefingu Arkadiusz Daniluk, zastępca dyrektora kontraktu w Polaqua Sp. z o.o., wykonawcy tego odcinka.

Wykonawca zakończyć pracę na odcinku Gdynia-Szemud do listopada 2021 roku.

- Poziom zaawansowania oceniam na 30 procent. Postęp prac jest satysfakcjonujący. Jeżeli nie natrafimy na nic niespodziewanego, to nie będzie opóźnień - dodał Arkadiusz Daniluk.

Na tym odcinku S6 przewidziano budowę 34 obiektów inżynierskich, w tym: mostu, estakady, 20 wiaduktów, 2 przejść podziemnych i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego jeszcze ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

A właśnie w Kamieniu w gminie Szemud będzie ciekawe rozwiązanie architektoniczne, jeśli chodzi o migrację zwierząt.

- Mamy tutaj częściowo wykonaną nawierzchnię drogi ekspresowej. Widać już żelbetonowy łukowy obiekt, który będzie służył do migracji zwierząt nad ulicą. Drugi taki obiekt na drogach ekspresowych w naszym województwie powstanie na odcinku Luzino - Bożepole Wielkie - tłumaczył Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wszystkie etapy inwestycji Trasy Kaszubskiej powinny się zakończyć w drugiej połowie 2021 roku. Dzięki tej trasie uda się odciążyć ostatni fragment Obwodnicy Trójmiasta oraz przebiegającą przez Rumię, Redę i Wejherowo dzisiejszą drogę krajową nr 6. Drogowcy podkreślają, że budowa drogi ekspresowej S6 przyczyni się m.in. do: zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, skrócenia czasu przejazdu, podniesienia komfortu podróżowania i dojazdu do nadmorskich kurortów, poprawy lokalnych połączeń oraz zmniejszenia uciążliwości komunikacyjnych (m.in. hałasu, zanieczyszczeń powietrza).

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki