Budowa przystanku PKM Gdańsk-Firoga coraz bliżej. W środę podpisanie umowy o unijne dofinansowanie inwestycji [wizualizacje]

MP
Pomorska Kolej Metropolitalna otrzyma dofinansowanie na budowę nowego przystanku Gdańsk Firoga i elektryfikację linii 201. Tak będzie wyglądał przystanek Materiały prasowe
O tym, że Unia Europejska dofinansuje w 85 proc. elektryfikację linii PKM oraz budowę dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga informowaliśmy już w marcu. Projekt zgłoszony przez PKM SA znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W środę 30 maja dopełniona zostanie formalność - podpisana zostanie stosowna umowa. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całego projektu aż 61,7 mln zł pokryje UE.

- Staraliśmy się o 85 procentowe dofinansowanie i tyle otrzymaliśmy. Budowa przystanku realizowana będzie w latach 2020-2023, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 miliony pasażerów - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Czytaj więcej: PKM z unijnym dofinansowaniem na elektryfikację i przystanek Gdańsk-Firoga

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

- Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Od 2023 z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej niż obecnie.

Dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga

Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

- Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Jak będzie wyglądał przystanek PKM Gdańsk Firoga?

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

Budowa kolejnych przystanków PKM

Przypominamy, że do 2025 roku władze województwa planują utworzenie kolejnych kilku przystanków PKM przy linii 201 - Barniewice, Gdańsk Osowa Północ, Gdynia Fikakowo, Gdynia Karwiny Północ oraz Gdynia Mały Kack.

Zobacz też: Otwarcie przystanków PKM w Gdyni [08.12.2017]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie