Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia wchodzi w kluczową fazę inwestycji

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. uruchomił procedurę wyboru partnera prywatnego dla projektu „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia”. Postępowanie prowadzone jest w formie dialogu konkurencyjnego, to kluczowy etap projektu budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia.

Poprzez publikację ogłoszenia, zakończony został ważny etap prac w obszarze ekonomiczno - finansowym, prawnym i technicznym, przeprowadzonych przez doradcę transakcyjnego. Budowa Portu Zewnętrznego ma umożliwić obsługę w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax - o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 15,5 metra.

Finansowanie jest już zapewnione

Kolejnym etapem będzie wybór spośród wszystkich zgłoszeń, maksymalnie 5 podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego. Jego efektem będzie złożenie ofert, spośród których Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. wybierze najkorzystniejszą.

- To bardzo ważny projekt dla rynku PPP. Realizacja tej inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pokazuje, że dziś, w czasach nie najłatwiejszych dla gospodarki, skutecznie korzystamy z różnych źródeł finansowania inwestycji publicznych. Mimo pandemii nie zwalniamy prac, a postępowanie na wybór partnera prywatnego zostało ogłoszone zgodnie z zapowiadanym terminem - mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego.

Obecnie projekt Portu Zewnętrznego, jako jedyny na rynku ma zapewnione finansowanie na budowę infrastruktury dostępowej, w postaci niezbędnych falochronów. Jednocześnie zarząd spółki jest w końcowej fazie ustalania z władzami Gdyni szczegółów przebiegu Drogi Czerwonej. Inwestycja ta posiada zapisy w ustawie co do precyzyjnych kwot przeznaczonych na budowę drogi rok do roku z budżetu państwa.

- Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. W ciągu ostatnich 3 lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w Porcie Gdynia opiewają na kwotę ponad 1 mld zł. Strategiczną inwestycją jest Port Zewnętrzny, który jest w fazie realizacji. Chcemy kontynuować wizję inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, by Port Gdynia na kolejne dekady mógł być generatorem rozwoju gospodarczego kraju – mówi Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

To kluczowa inwestycja dla przyszłości portu

Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Projekt, jako priorytetowe zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., uzyskał akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i został umieszczony w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie - na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich.

Budowa Portu Zewnętrznego wpłynie korzystnie na rozwój rynku pracy w Gdyni, generując bezpośrednio powstanie około 700 miejsc pracy w samym Porcie Zewnętrznym oraz ponad 4200 w branży okołoportowej.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego jest planowany na 15 stycznia 2021.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki