Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni zbliża się wielkimi krokami. Rozpoczęcie badań geologicznych zaplanowane na wiosnę 2021 roku

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał kompleksowy projekt badań geologicznych, który obejmuje zarówno obszar nowych falochronów osłonowych Portu Gdynia, jak też pirsu Portu Zewnętrznego. Autorem projektu jest firma Wuprohyd Sp. z o.o.

Zarząd Portu otrzymał również opracowanie pod tytułem „Badanie osadów dennych w rejonie planowanej inwestycji pn.: "Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni"”. Opracowanie środowiskowe potwierdziło czystość osadów i brak przeciwskazań do realizacji inwestycji z tego punktu widzenia.

- Jest to również potwierdzenie tego, że działania podejmowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Urząd Morski w zakresie ochrony środowiska są skuteczne. Badanie to jest elementem raportu oddziaływania na środowisko - twierdzą przedstawiciele Portu Gdynia.

Dalszym krokiem będzie zatwierdzenie tego projektu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a następnie rozpoczęcie badań geologicznych, które planowane są na wiosnę 2021 roku.

- Budowa Portu Zewnętrznego praktycznie podwoi obecną powierzchnię zajmowaną przez terminale operacyjne w Porcie Gdynia. Przyjęcie pierwszego statku planowane jest na rok 2028 - mówił o projekcie Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. W ciągu ostatnich 3 lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w Porcie Gdynia opiewają na kwotę ponad 1 mld zł. Strategiczną inwestycją jest Port Zewnętrzny, który jest w fazie realizacji. Chcemy kontynuować wizję inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego, by Port Gdynia na kolejne dekady mógł być generatorem rozwoju gospodarczego kraju.

Nowy pirs portowy na wodach Zatoki Gdańskiej

Przypomnijmy, że projekt Portu Zewnętrznego, jako jedyny na rynku ma zapewnione finansowanie na budowę infrastruktury dostępowej, w postaci niezbędnych falochronów. Zarząd spółki ustalił już z władzami Gdyni szczegóły przebiegu Drogi Czerwonej. Inwestycja ta posiada zapisy w ustawie co do precyzyjnych kwot przeznaczonych na budowę drogi rok do roku z budżetu państwa.

- To bardzo ważny projekt dla rynku PPP. Realizacja tej inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego pokazuje, że dziś, w czasach nie najłatwiejszych dla gospodarki, skutecznie korzystamy z różnych źródeł finansowania inwestycji publicznych. Mimo pandemii nie zwalniamy prac, a postępowanie na wybór partnera prywatnego zostało ogłoszone zgodnie z zapowiadanym terminem - mówił niedawno Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. partnerstwa publiczno-prywatnego.

Budowa Portu Zewnętrznego ma umożliwić obsługę w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax - o długości do 430 metrów (w dalszej perspektywie do 490 metrów), szerokości do 60 metrów (w dalszej perspektywie do około 70 metrów) oraz zanurzeniu do 15,5 metra. Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdynia, to absolutnie priorytetowe zadanie dla zarządu. Budowa Portu Zewnętrznego uzyskała akceptację rządu i została umieszczony w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie - na sztucznym lądzie, wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki