Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni coraz bliżej…

MT
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. zamierza zrealizować strategiczną z punktu widzenia dalszego rozwoju inwestycję zwiększającą potencjał przeładunkowy portu oraz pozycję konkurencyjną w regionie Morza Bałtyckiego w formule PPP. Pozwala ona wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych.

- Formuła PPP jest w pełni uzasadniona do realizacji tego typu przedsięwzięcia. Port Zewnętrzny jest inwestycją na dekady – nie możemy patrzeć na nią pod kątem popytu z perspektywy roku czy dwóch, jeżeli ma nam służyć przez 30, 40 czy nawet 50 lat. Dziś, patrząc na długoterminowe perspektywy, które są pozytywne, trzeba działać jak najszybciej- skomentował Maciej Ziomek – Associate Partner at EY Transaction Advisory Services Transport & Infrastructure Sectors Leader.

- Wyniki analiz jednoznacznie wskazują, że formuła PPP inwestycji Port Zewnętrzny jest optymalna i charakteryzuje się dużym zainteresowaniem szerokiego spektrum partnerów prywatnych, zarówno operatorów, jak i firm budowlanych oraz instytucji finansowych – oceniła Alina Sarnacka, ekspert i doradca ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Współpraca z doświadczonym doradcą jest gwarantem wyboru najlepszego partnera prywatnego do realizacji tego przedsięwzięcia. Realizacja inwestycji Port Zewnętrzny będzie polegać na wybudowaniu nowego pirsu portowego na wodach Zatoki Gdańskiej wraz z nowym połączeniem kolejowym oraz drogowym.

Niezbędne w tym aspekcie jest usprawnienie ruchu drogowego poprzez budowę Drogi Czerwonej. Ma ona dziś priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Droga Czerwona stanie się nową „aortą” życia dla Portu Gdynia i samego miasta, poprawi logistykę towarową Portu Gdynia, ale także komunikację drogową w samym mieście.

- Budowa Drogi Czerwonej będzie stymulować rozwój regionu, a także wspierać działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych w basenie Morza Bałtyckiego. Realizacja inwestycji drogowych i kolejowych znacząco przyspieszy realizację kluczowych dla gospodarki morskiej i krajowej projektów, takich jak Port Zewnętrzny – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Poprawie dostępności transportowej portu służą również inwestycje w zakresie infrastruktury transportu kolejowego, w tym realizacja projektu "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do Portu Gdynia". Stworzy to szanse na wzrost liczby pociągów obsługiwanych w porcie oraz przyspieszenie ich obsługi, co więcej wpłynie pozytywnie na dekarbonizację poprzez elektryfikację układu kolejowego do zachodniej części portu.

Realizacja projektów budowlanych w porcie zwiększy sprawność prowadzenia manewrów i bezpieczeństwo obecnie funkcjonującego portu. Budowa falochronów dla Portu Gdynia, który jest ważnym węzłem komunikacyjnym o znaczeniu międzynarodowym, ma niezwykle istotne znaczenie dla poprawy jego konkurencyjności poprzez umożliwienie wejścia do portu wewnętrznego statków o większym tonażu. Poprawi się także dzięki temu bezpieczeństwo portu poprzez powstały dodatkowy tor podejściowy do portu wojennego. Falochrony staną się osłoną dla obecnie funkcjonującego wejścia do portu i ułatwią ruch statków handlowych przy Porcie Zewnętrznym, jak i promów oraz statków wycieczkowych wchodzących do portu.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia mając na uwadze stale rosnące wymagania rynku, szczególnie w obszarze zaplecza logistyczno- magazynowego nieustannie prowadzi prace inwestycyjne, celem rozwoju infrastruktury na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia.

Ostatnie lata przyniosły wiele zmian, które sprzyjają przyspieszeniu tempa realizacji inwestycji. W 2019 roku przyjęto kluczowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni ustawy: Ustawę o inwestycjach w zakresie portów zewnętrznych (tzw. specustawa o portach zewnętrznych) oraz Ustawę o zmianie ustawy o portach i przystaniach morskich i niektórych innych ustaw.

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni coraz bliżej…

W lipcu 2020 Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał porozumienie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w sprawie współpracy w zakresie planowania, przygotowania i realizacji inwestycji portowych. Spółki zobowiązują się do ścisłej współpracy przy realizacji kluczowych dla gospodarki kraju projektach, wzajemnego wsparcia i tworzenia sieci komunikacji pomiędzy głównymi punktami transportu w Polsce. Realizowane inwestycje przyczynią się również do powstania setek tysięcy miejsc pracy. 23 lipca 2020 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowy na łączna wartość projektów w wysokości 384 mln zł. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie ponad 167 mln zł. W Porcie Gdynia powstanie głębszy i szerszy tor podejściowy, na który dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie 65,5 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki