Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Portu Centralnego. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk otworzył oferty w przetargu. Pięciu chętnych do sporządzenia koncepcji

JKL
mat.prasowe
Zarząd Portu Gdańsk otworzył oferty w przetargu na koncepcję budowy Portu Centralnego. Do sporządzenia koncepcji zgłosiło się pięć podmiotów. Do przetargu stanęło jedno przedsiębiorstwo (ILF Consulting Engineers Polska) oraz cztery konsorcja. Są to Industria Project i Europrojekt Gdańsk; Sweco Consulting i Wuprohyd; IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. oraz Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L.; Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego i Mosty Gdańsk.

Firma lub konsorcjum wyłonione w przetargu będzie miała 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

- To duży krok do przodu w kwestii budowy Portu Centralnego. Otwarcie ofert, a później wyłonienie wykonawcy, to wyraźny sygnał, że jesteśmy zdeterminowani i chcemy, by Port Centralny powstał. Zależy nam na tym, by koncepcja została opracowana z najwyższą starannością, dlatego uważnie będziemy przyglądać się ofertom - mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG SA.

Czytaj także:

- Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - tłumaczy Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury.

Koncepcja zagospodarowania Portu Centralnego ma odpowiedzieć na pytania jaki jest popyt na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz jakie są prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050.

Zarząd portu stawia wykonawcom szereg wymagań. Musza posiadać zespoły ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego.

Zobacz też:

Pod powstanie Portu Centralnego ZMPG przewiduje przeznaczyć 500 ha na nowych terenach wydartych morzu. Docelowo powstanie tam kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Formuła jest zbliżona do budowy terminalu DCT przez kapitał australijski.

Port Centralny ma być nowym etapem rozwoju i zwiększania konkurencyjności Gdańska. Terminale głębokowodne znacznie zwiększa możliwości przeładunkowe i logistyczne portu na szlakach łączących Europę ze światem. Gdański port potrzebuje nowych terenów z bezpośrednim dostępem do morza, nie tylko pod przeładunki i działalność logistyczną ale także montażową.

- Zainteresowanie naszymi terenami jest tak duże, że nie boimy się o kontrahentów, ale o to, że nie mamy już terenów w pierwszej linii od brzegu. Stąd nasze plany budowy Portu Centralnego, nowych terminali wychodzących w morze. Planujemy bezkolizyjne ich połączenie drogowe z zapleczem, tak aby nie dzielić Portu. Wyobrażamy sobie, że drogi mogą przebiegać na estakadach, tak jak buduje się je na całym świecie - wyjaśnia Łukasz Greinke.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki