Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zagrożona? Cofnięto jedno z pozwoleń na budowę

Jarosław Popek
mat. PKM
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za nieważną decyzję wojewody pomorskiego o pozwoleniu na budowę jednego z odcinków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tj. Gdańsk Zaspa - Port Lotniczy.

Skargi zostały wniesione przez jedną z firm w Gdańsku Matarni, której część działki została wywłaszczona w związku z budową PKM, oraz przez wspólnotę jednego z biurowców na Strzyży, stojącego w sąsiedztwie budowanej linii PKM.

Z ustnego uzasadnienia wyroku wynika, iż rozstrzygnięcie wydane zostało na podstawie tego, że pozwolenie na budowę nie mogło zostać udzielone w oparciu o przepisy ustawy Euro 2012.

Fakt wymienienia wprost projektu PKM w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 ani fakt wszczęcia postępowania w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcia prac przygotowawczych (poprzedzających roboty budowlane) jeszcze przed turniejem Euro 2012 nie zostały uznane przez sąd za wystarczające, aby tryb specustawy Euro miał tu zastosowanie.

Oświadczenie władz Pomorskiej Kolei Metropolitalnej:
W dniu 3.12.2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie ogłosił wyrok (sygn. akt VII SA/Wa 1266/13) w sprawie wszczętej w wyniku skarg na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 12.04.2013 r. w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę inwestycji pn. „Pomorska Kolej Metropolitalna – Etap I: Rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej – Zadanie 2″ (czyli jednego z ośmiu pozwoleń na budowę PKM, dot. odcinka Gdańsk Zaspa-Port Lotniczy). Skargi zostały wniesione przez jedną z firm w Gdańsku Matarni, której część działki została wywłaszczona w związku z budową PKM oraz przez wspólnotę jednego z biurowców na Strzyży, stojącego w sąsiedztwie budowanej linii PKM.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność decyzji GINB oraz poprzedzającej ją decyzji Wojewody Pomorskiego z dnia 17.12.2012 r. (wydanych zostało wówczas 7 pozwoleń na budowę PKM + wcześniejsze pozwolenie dla odcinka Wrzeszcz – Zaspa przekazane do realizacji przez PKP PLK w ramach przebudowy stacji Wrzeszcz). Z ustnego uzasadnienia wyroku wynika, iż rozstrzygnięcie wydane zostało na uznaniu, że obie ww. decyzje (WP i GINB) nie mogły zostać oparte na przepisach ustawy Euro 2012. Fakt wymienienia wprost projektu PKM w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012 (m.in. w jego najnowszej wersji z 19.11.2013 r.), ani fakt wszczęcia postępowania w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcia prac przygotowawczych (poprzedzających roboty budowlane) jeszcze przed turniejem Euro 2012 nie zostały uznane przez sąd za wystarczające, aby tryb specustawy Euro miał tu zastosowanie.

Wcześniej o możliwości dalszego stosowania przepisów specustawy Euro 2012 do przedsięwzięć Euro będących w toku w dniu rozpoczęcia turnieju wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt. KP 1/12 z dnia 6.03.2013 r.).

Wyrok WSA nie jest prawomocny i podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od otrzymania pisemnego uzasadnienia wyroku. Dlatego na razie nie komentujemy wyroku WSA i czekamy na jego pisemne uzasadnienie – tak, aby nasi prawnicy mogli się do niego ustosunkować.

PKM S.A. będzie się odwoływać od decyzji WSA w Warszawie do Naczelnego Sądu Administracyjnego, tym bardziej, że wcześniejsze orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wskazało na możliwość kontynuacji przedsięwzięć rozpoczętych w ramach specustawy Euro 2012, a budowa PKM jest właśnie taką inwestycją.

Jednocześnie zapewniamy, że wyrok ten nie oznacza przerwania budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja jest już zrealizowana w ponad 30 procentach i prace budowlane będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. Równolegle nasi prawnicy przeanalizują wyrok WSA pod względem formalno-prawnym oraz przygotują skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nairam

Jedni zbudują drudzy będą rozbierać - niezła metoda na to wredne bezrobocie. Czemu więc tak się martwisz!

c
cep

beda rozbierac tory???????

A
AJB

Normalka, jak to u aferałów - lyberałów z tej kliki kręcilodów. Czego się nie dotkną, to pół dla siebie oraz krewnych i znajomych króliczka zachachmęcą, a tam gdzie już swoje zajumali, spieprzą tak, że trzeba będzie wszystko znów "załatwiać" od nowa. I tak "da caPO al fine"! Oby jak najrychlejszego, bo się z tego bajzlu po PO przez dwa, trzy następne pokolenia nie wygrzebiemy!

Ś
ŚMIERDZĄCĄ OAZĘ

ŚMIERDZĄCA OAZA DLA ZNIENAWIDZONYCH WYBORCÓW

k
korektor

-ty, nie podszywaj się pod Jasia

J
Jaś

...dwóch pracuje ...a pozostali patrzą ...to nadzór ..? Polska to właśnie.Milego dnia :)

R
Rumcajs

Jak tym z biurowca przeszkadza , niech sobie wezmą ten biurowiec na taczki i na Szadółki zawiozą , tam Budyń stworzył oazę spokoju !

Dodaj ogłoszenie