18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Powstaje 41 wiaduktów, przepustów i kładek [ZDJĘCIA]

Jacek Wierciński
W Rębiechowie powstaje najdłuższa, licząca 950 metrów i 25 przęseł estakada. Zdjęcia z budowy z 31 stycznia 2014 r.
W Rębiechowie powstaje najdłuższa, licząca 950 metrów i 25 przęseł estakada. Zdjęcia z budowy z 31 stycznia 2014 r. Karolina Misztal
Od niewielkich przepustów dla zwierząt po niemal kilometrową estakadę przy lotnisku - na 18-kilometrowej nowo budowanej trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej znajdzie się aż 41 "obiektów inżynierskich". Wszystko po to, by tabor sprawnie pokonywał torowisko o parametrach zbliżonych do kolejki górskiej.

13 konstrukcji jest już gotowych, kolejne 3 oddane do użytku zostaną w najbliższych tygodniach.

Trwają prace budowlane nad największym na trasie pozbawionym podpór wiaduktem łukowym nad trasą Słowackiego, który będzie rodzajem bramy witającej kierowców wjeżdżających do Wrzeszcza od strony lotniska.

To właśnie w Rębiechowie powstaje najdłuższa, licząca 950 metrów i 25 przęseł estakada. Jej ogrom dobrze oddaje lotnicze porównanie - cała konstrukcja będzie bowiem ważyła 490 tysięcy ton - tyle, co 200 samolotów typu Boeing 787 Dreamliner gotowych do startu. Na razie wykonano już środkową część wiaduktu, na której zlokalizowany zostanie przystanek połączony kładką z terminalem lotniska.

Nietypowe przystanki znajdą się także na wiaduktach nad ulicami Wita Stwosza i Rakoczego. Ten ostatni - Brętowo - będzie drugim w Polsce (po Poznaniu) wspólnym dla kolei i tramwaju - kończyć będzie się na nim budowana linia tramwajowa na Piecki-Migowo.

Obie inwestycje realizowane są równolegle i oddane do użytku zostaną w drugiej połowie 2015 r.

- Mimo niesprzyjającej pogody prowadzimy prace ziemne i budujemy mur oporowy przystanku Brętowo - relacjonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które nadzorują budowę tramwaju.

Wyjątkowo zapowiada się także wiadukt, który zastąpi tak zwany Most Weisera Dawidka na Strzyży. - Nowa konstrukcja kształtem nawiąże do tej oryginalnej, którą trzeba było zburzyć z powodu złego stanu technicznego. Wykorzystamy zdemontowane balustrady i murki, które pojawią się wzdłuż alejki prowadzącej do nowego mostku - mówi Tomasz Konopacki, główny specjalista ds. kontaktów społecznych PKM SA.

Aż cztery konstrukcje powstaną w Matarni przy krzyżówce z ul. Budowlanych. Oprócz czteropasmowego przejazdu dla aut, zbudowana zostanie tam mniejsza droga techniczna i dwie kładki dla pieszych wyposażone w windy.

Cała trasa jest bezkolizyjna przez co bezpieczna, nie ma bowiem zagrożenia zderzeniem kolejki z samochodem.

Nasz cykl o budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej publikujemy na łamach "Dziennika Bałtyckiego" w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Następny odcinek ukaże się 3 marca. Przyjrzymy się wtedy planom inwestora dotyczącym "dni otwartych PKM", związanym z nadchodzącym półmetkiem budowy.

[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki