Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa PKM. W Gdańsku powstają trzy węzły integracyjne

Paweł Durkiewicz
Kolejowy Kiełpinek w podwójnym wydaniu - po lewej przystanek PKM z początku XXI wieku, po prawej stary dworzec z początku XX wieku.
Kolejowy Kiełpinek w podwójnym wydaniu - po lewej przystanek PKM z początku XXI wieku, po prawej stary dworzec z początku XX wieku. Tomasz Konopacki/ PKM
Węzły integracyjne połączą Pomorską Kolej Metropolitalną z innymi środkami transportu. Nowoczesne punkty buduje już Gdańsk, swoje plany mają również Kościerzyna i Kartuzy.

Węzły integracyjne śmiało można określić przystankami XXI wieku. Ulokowane są w miejscach, w których zbiegają się różne szlaki komunikacyjne wyznaczone dla rozmaitych środków transportu. Wjeżdżając do miasta kierowcy samochodów osobowych lub rowerzyści mogą dzięki takim obiektom szybko i wygodnie przesiąść się do komunikacji miejskiej, czyli pociągu lub tramwaju, nie obciążając ruchu ulicznego w centrum.

W związku z powstającą linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miasto Gdańsk buduje na swoim obszarze trzy tego typu węzły. Będą one umiejscowione przy stacjach Brętowo, Jasień i Kiełpinek.

- Wartość całego zadania związanego z budową trzech węzłów integracyjnych wynosi 36 336 803, 14 zł - informuje Anna Wierzbowska z Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - 70 procent tej kwoty pochodzi z finansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego.
Węzeł Brętowo zintegruje PKM ze wszystkimi istniejącymi w Gdańsku środkami komunikacji - autobusami, tramwajami, a także indywidualnym transportem samochodowym i rowerowym. Stacja PKM będzie połączona z nowo budowaną przez miasto Gdańsk linią tramwajową. Przystanki kolejowy i tramwajowy będą ze sobą połączone systemem "door to door", co oznacza, że będą ulokowane na jednym peronie.

TU kupisz e-wydanie "Dziennika Bałtyckiego"!

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Węzeł Kiełpinek powstaje w sąsiedztwie historycznego budynku dawnego dworca kolejowego. Osoby podróżujące obwodnicą Trójmiasta będą mogły zostawić samochód i przesiąść się na kolej do centrum.
Węzeł Jasień, z dużym parkingiem dla 80 samochodów i 32 rowerów, ma służyć mieszkańcom intensywnie rozwijających się osiedli gdańskiego Południa. W sąsiedztwie stacji PKM znajdować się będzie pętla autobusowa.

Zgodnie z zawartymi przez miasto kontraktami, trzy wymienione węzły będą gotowe już na wrześniowy start PKM. Odłożona w czasie została z kolei realizacja węzła integracyjnego przy stacji PKM Rębiechowo. Docelowo będzie to największy węzeł typu "park and ride" na całej linii kolei metropolitalnej. Dzięki inwestycji, jaką zrealizują wspólnie Gdańsk i gmina Żukowo, możliwe będzie wybudowanie parkingów nawet dla tysiąca aut. Projekt będzie skoordynowany z planami budowy obwodnicy metropolitalnej.

Samorząd województwa pomorskiego w ramach projektu PKM samodzielnie realizuje węzeł przy stacji Matarnia. Pasażerowie będą mogli korzystać z parkingu dla 140 samochodów i 60 rowerów. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji zlokalizowane będą także przystanki autobusowe.

Kaszuby też będą budować

Swoje węzły integracyjne przy istniejących już stacjach PKP będą miały także Kartuzy i Kościerzyna, czyli miasta kaszubskie, do których docierać będzie PKM. - Nasz węzeł integracyjny będzie służył nie tylko miastu, ale i gminom ościennym - mówi Mieczysław Gołuński, burmistrz Kartuz. - W 2010 roku przejęliśmy dworzec po kolei. Nową jakość zyskają infrastruktura i zaplecze dworcowe. Planowana inwestycja ma zapewnić wygodny i bezpieczny dojazd do stacji, zarówno dla transportu samochodowego, jak i rowerzystów, dla których powstaną nowe ścieżki. Zdajemy sobie sprawę z tego, że do stacji przyjeżdżać będą mieszkańcy z gmin naszego powiatu, dlatego zbudowane zostaną również nowe miejsca parkingowe.
Kartuska inwestycja jest obecnie na etapie projektowym. Szacowany koszt przedsięwzięcia ma wahać się w okolicach 15-16 milionów złotych. Gmina chce pozyskać środki unijne w perspektywie 2014-20. Dokładny termin realizacji projektu będzie doprecyzowany w momencie, gdy władze Kartuz będą znały decyzję o dofinansowaniu.

Do 2018 roku ma być gotowy węzeł integracyjny w Kościerzynie z infrastrukturą "park and ride".
- Planowana jest rewitalizacja dworca kolejowego połączona z utworzeniem węzła integracyjnego. 6 lutego złożymy, niejako rzutem na taśmę, wniosek o dofinansowanie dokumentacji technicznej jeszcze ze starej perspektywy unijnej 2007-2013 - informuje Ewa Chmielecka, naczelnik Wydziału Rozwoju Urzędu Miejskiego w Kościerzynie. - W pierwszym kwartale przyszłego roku złożymy wniosek o dofinansowanie realizacji.

W ramach inwestycji władze Kościerzyny chcą w okolice dworca kolejowego przenieść dworzec PKS, co sprawi, że w jednym miejscu pasażerowie będą mieli dostęp do wszystkich środków transportu.
- Cieszy nas, że projekt PKM zainspirował władze kaszubskich gmin objętych programem do stworzenia u siebie nowych rozwiązań komunikacyjnych - komentuje Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

TU kupisz e-wydanie "Dziennika Bałtyckiego"!

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki