- Rozważane były dwa warianty, ostatecznie zadecydowaliśmy, że kolejną stacją kolejki będzie istniejący przystanek PKP Osowa - tłumaczy Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta gdańska ds. polityki gospodarczej. - Zadecydowały między innymi kwestie ekonomiczne. Inny przebieg trasy wymusiłby dodatkowe wywłaszczenia, a to oznaczałoby większe koszta. Poprosiliśmy PKP, które jest właścicielem gruntów, by ich nie sprzedawały. Chcemy, by przy przebudowanej stacji powstał duży parking samochodowy. Myślę, że prace uda się wykonać tak, by przystanek był gotów, kiedy kolejka zacznie funkcjonować. Da to pełen efekt komunikacyjny - dodaje.
W najbliższych latach magistrat planuje także przebudowę i położenie nowej nawierzchni prowadzącej w kierunku stacji ul. Barniewickiej. W Osowej powstanie węzeł integracyjny z prawdziwego zdarzenia, a istniejącą przy przystanku pętlę autobusową czeka przebudowa.
- Za wcześnie, by mówić o szczegółach, ale na pewno dostosujemy komunikację w okolicy do rozkładów kolejki. Tworząc nowe rozkłady i modyfikując trasy przejazdów, o pomoc poprosimy Radę Osiedla Osowa, która z pewnością wie najwięcej o oczekiwaniach mieszkańców - zapowiada Sebastian Zomkowski z gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego.
Na PKM-kę przygotowuje się także Gdynia.
- "Nasza" część trasy przypada na fragment istniejącej i modernizowanej przy wsparciu funduszy unijnych linii kościerskiej - tłumaczy Marcin Wołek, przewodniczący Komisji Strategii i Polityki Gospodarczej w Radzie Miasta. - Przystanki będą zlokalizowane na już istniejącej linii kolejowej, a ich realizacja powinna być skoordynowana z uruchomieniem całego projektu PKM, czyli na wiosnę 2015 r. Jednym z najważniejszych posunięć będzie przesunięcie przystanku Gdynia Wielki Kack pod wiadukt ulicy Wielkopolskiej, by został on lepiej skomunikowany z systemem transportu miejskiego.
Most Weisera Dawidka w Gdańsku. Powstanie nowa konstrukcja w ramach PKM
- Następny przystanek, Gdynia Stadion, nie tylko ma zapewnić lepszy dostęp do kompleksu sportowego, ale również dynamicznie rozwijającego się obszaru usług biznesowych na ul. Łużyckiej. Oddana kilka lat temu do użytku kładka pieszo-rowerowa nad torami kolejowymi umożliwi dojście do al. Zwycięstwa i Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, którego rozbudowa dobiega właśnie końca. Przystanek Wzgórze Św. Maksymiliana w pierwszym etapie ma mieć postać jednokrawędziowego peronu z pieszym dojściem do wielofunkcyjnego centrum handlowego, którego rozbudowa ma się zakończyć jeszcze w roku 2013 - relacjonuje Marcin Wołek.
To na początek, ale gdyńskie plany dotyczące PKM są zdecydowanie bardziej ambitne. W kolejnym etapie, w latach 2014-2020, miasto chce uruchomić regularne połączenia transportem szynowym, które obsługiwać będą północne dzielnice: Obłuże, Oksywie i Pogórze. Ten kierunek to skutek rosnącej liczby ludności w tych rejonach miasta, ale też efekt włączania kolejnych terenów postoczniowych do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
- Gdynia od samego początku wspierała inicjatywę powstania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, widząc w niej dopełnienie SKM-ki i wielką szansę na aktywizację obszarów położonych na wysoczyźnie morenowej - podkreśla Wołek.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w drugiej połowie 2015 roku PKM-ką z Wrzeszcza dojedziemy zatem do centrum Gdyni.
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?