- Zakończyły się już prace związane z przygotowaniem projektu wykonawczego - mówi Piotr Michalski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.
Sprawa budowy obwodnicy od początku wzbudzała wiele emocji. Mieszkańcy od lat czekają na tę inwestycję i liczą, że droga rozładuje korki, z jakimi na co dzień borykają się kierowcy przejeżdżający przez miasto.
Przypomnijmy, że część mieszkańców krytykowała jednak wybrany wariant. Kontrowersje pojawiły się także przed kilkoma miesiącami, kiedy to zaprezentowany został szczegółowy przebieg trasy obwodnicy w wersji oszczędnościowej. Podczas spotkań w Kościerzynie i Kościerskiej Hucie nie brakowało wielu ostrych słów.
- Niektóre gospodarstwa zostały podzielone na połowę - mówi mieszkaniec Kościerskiej Huty. - Żeby dostać się z jednej części pola na drugą, oddaloną zaledwie o 10 metrów, trzeba będzie pokonać 3-4-kilometrowy odcinek! Zgłosiliśmy projektantowi wiele postulatów. Poza tym drogi, którymi będziemy się poruszać, będą miały szerokość zaledwie 3,5 metra i zostaną tylko utwardzone.
Budowa obwodnicy pozbawi też niektórych dorobku życia. - Stracę wszystko - mówi mieszkaniec Kościerskiej Huty. - Całe życie pracowałem na to, aby móc spokojnie spędzić starość w miejscu, w którym się urodziłem. Teraz droga zabierze mi cały dorobek. Uważam się za człowieka rozsądnego i otwartego na argumenty, ale trochę trudno się z tym pogodzić, że będę musiał się wyprowadzić. Czekam na to, jaką ofertę zaproponują mi inwestorzy. Dla mnie najważniejsze jest, abym w miarę szybko mógł rozpocząć budowę innego domu, bo przecież jeśli we wrześniu mają zacząć się prace, to będę musiał przenieść gdzieś cały dorobek mojego życia. Liczę na słuszne odszkodowanie.
Przypomnijmy, że ostatecznie uwagi mieszkańców, samorządowców i przedsiębiorców do projektu obwodnicy Kościerzyny zostały uwzględnione, ale tylko w niewielkim stopniu. Choć - jak zaznaczają w GDDKiA w Gdańsku - wszystkie wnikliwie przeanalizowano. - Część postulatów i uwag została wprowadzona, w części ze względu na układ węzłów i geometrię obwodnicy nie było to możliwe - tłumaczył Piotr Michalski. - Wprowadzono zmiany w układzie dróg do obsługi ruchu lokalnego na terenach przyległych do obwodnicy. Najważniejsza z nich to wprowadzenie do projektu w granicach objętych decyzją środowiskową odcinka drogi dojazdowej do miejskich terenów inwestycyjnych w okolicy linii kolejowej i ul. Wita Stwosza. To połączenie zostanie wykonane na koszt miasta.
Obwodnica ma mieć 7,6 km długości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?