Biżuteria w Muzeum Bursztynu. Klejnoty naszych przodków

    Biżuteria w Muzeum Bursztynu. Klejnoty naszych przodków

    Grażyna Antoniewicz

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Najstarszy w kolekcji jest gotycki sygnet mieszczański wykonany ok. 1500 roku. Najmłodszym klejnotem jest złota brosza Suprématisme, wykonana w roku 1970 w Paryżu. W Muzeum Bursztynu otwarto przepiękną wystawę.
    Najstarszy w kolekcji - gotycki sygnet z 1500 roku

    Najstarszy w kolekcji - gotycki sygnet z 1500 roku ©fot. Pracownia Fotografii Cyfrowej MNP

    Z Muzeum Sztuk Użytkowych (Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu) przyjechały do Gdańska niezwykłe klejnoty.

    Najstarszy w kolekcji gotycki sygnet mieszczański wykonano około 1500 roku.
    - Został odlany z dukatowego złota i emaliowany, z gmerkiem i inicjałami w tłoku pieczętnym, z wyobrażeniami św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Barbary w arkadkach na szynie oraz inskrypcjami dewocyjnymi. Sygnet był talizmanem, strzegł ciało i duszę przed niebezpieczeństwem, chronił od "złej śmierci", od chorób, był puklerzem przed diabłem, demonami, czarami i "złym okiem". To obiekt złotniczy najwyższej klasy - zapewnia Renata Sobczak-Jaskulska z Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu.

    Najmłodszym klejnotem w kolekcji jest złota brosza Suprématisme, według projektu malarki Nadii Léger, wykonana w roku 1970 w Paryżu, skomponowana z matowego tonda i spiętrzonych na jego tle pionowych, poziomych i ukośnych polerowanych listewek różnej długości i grubości.

    Propozycją biżuterii wysmakowanej artystycznie są klejnoty z żeliwa - pruska biżuteria patriotyczna.
    - Kiedy Napoleon nałożył na Prusy ogromną kontrybucję, królowa Luiza zadecydowała, że odda klejnoty dla ratowania ojczyzny - mówi Renata Sobczak-Jaskulska. - Była ona przykładem dla innych dam, żeby darować kosztowności na spłatę owej kontrybucji.

    Ponieważ jednak dama, zwłaszcza królowa, bez biżuterii nie może się obejść, w związku z tym wymyślono dla niej czarną, żeliwną biżuterię. Projektował ją m.in. czołowy artysta tej epoki Karl Friedrich Schinkel. Na wystawie jest też kolekcja polskich zegarków patriotycznych. Dzieło powstańców listopadowych Antoniego Norberta Patka i Franciszka Czapka, którzy najpierw w latach 1839-1845 pracowali w spółce, następnie każdy z nich miał własną firmę. Wytwarzali zegarki z motywami religijnymi i patriotycznymi.

    Drobiazgiem wielce urokliwym jest medalion sentymentalno-żałobny z pojemnikiem na pukiel włosów, wykonany ze srebra kameryzowanego różowymi "kamieniami" i perełkami oraz emaliowanego na granatowo z białymi kropeczkami, z XVIII wieku.
    Efektowna jest rokokowa srebrno-diamentowa broszka w formie bukiecika z trzech ulistnionych gałązek z kwiatkami przewiązanych wstążką oraz grupa niezwykle pięknych klejnotów wykonanych techniką filigranu, czyli cieniutkiego drucika ułożonego w ażurową kompozycję. Najwspanialszy jej przykład stanowi zawieszenie - brosza typu devant de corsage w kształcie dwugłowego orła carskiego ze złotego drucika oraz 273 pereł rzecznych. Klejnot wykonano w warsztatach złotniczych moskiewskiego Kremla zapewne dla Zofii Aleksiejewny Romanowej, regentki Rosji.

    Treści, za które warto zapłacić!
    REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


    Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    interesujące

    czytelnik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 13

    tak uważam

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo