Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Biletowa rewolucja w Trójmieście

Paweł Rydzyński
Zmiany w ofercie taryfowej mają wejść w życie już we wrześniu tego roku
Zmiany w ofercie taryfowej mają wejść w życie już we wrześniu tego roku Adam Warżawa
Bilet na jeden przejazd za 2,50 zł. Do tego bilety czasowe za 2 i 3 zł. I co najważniejsze - nie tylko w całym Trójmieście, ale od Pruszcza po Wejherowo, bez granic taryfowych. Wszędzie ceny biletów na komunikację miejską wreszcie mają być takie same!

Decyzja o zrewolucjonizowaniu taryfy, także w przypadku biletów miesięcznych, może być podjęta już we wrześniu tego roku.

2 zł ma kosztować bilet czasowy, ważny 15 minut od skasowania

Dotarliśmy do szczegółów propozycji utworzenia jednolitej taryfy.
Gdyby granice taryfowe zostały zniesione, skorzystaliby na tym przede wszystkim mieszkańcy Sopotu i turyści odwiedzający kurort.

- Nie wszyscy podróżujący np. autobusem 143 wiedzą, czy znajdują się jeszcze w Gdańsku, czy już w Sopocie - mówi Hubert Kołodziejski, szef Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. - Zniknąć może także problem kupowania droższych biletów na linie przejeżdżające granicę taryfową Sopotu i Gdyni.

Projekt zakłada wprowadzenie na całym obszarze działania MZKZG biletów jednorazowych w cenie 2,50 zł na linie zwykłe oraz 3,50 zł na pospieszne. Tu ważna uwaga - ponieważ w Gdańsku, w przeciwieństwie do Gdyni, bilety na linie pospieszne kosztują tyle samo co na zwykłe, to gdańskie "pośpiechy" prawdopodobnie zostaną zdegradowane do rangi zwykłych-przyspieszonych.

3 zł tyle ma kosztować bilet godzinny

Mieszkańcy Gdyni zapłacą zatem więcej niż teraz za bilety na jeden przejazd (obecnie kosztują 2 zł na linie zwykłe oraz 3 zł na pospieszne), pasażerowie w Gdańsku mniej (obecnie 3 zł). Gdynianie zyskają natomiast taryfę czasową, której dotąd nie mieli.

Będą dwa rodzaje biletów czasowych - 15-minutowy i godzinny. Zlikwidowany zostanie obecnie obowiązujący w Gdańsku bilet 45-minutowy, ale godzinny będzie od niego raptem o 20 gr droższy. Kupując bilet godzinny, zmniejsza się ryzyko końca jego ważności z powodu np. stania w korku.

Stanieć mają bilety 24-godzinne i 72-godzinne. Te pierwsze będą kosztować 10 zł na autobusy, tramwaje i trolejbusy (wszystkich przewoźników zrzeszonych w MZKZG) oraz 16 zł na środki komunikacji miejskiej i SKM. W tej chwili za takie bilety trzeba zapłacić 18 i 12 zł. Bilety 72-godzinne stanieją z 24 na 20 (bez SKM-ek) i z 36 na 32 zł (z SKM-kami).

Zrewolucjonizowane zostaną bilety 30-dniowe i miesięczne. Opcji do wyboru będą dziesiątki! Będzie bowiem można np. kupić bilet zarówno tylko na gminę Gdańsk bądź Gdynia (koszt 88 zł), jak i Sopot czy Rumia (60 zł), a nawet Kolbudy bądź Luzino (56 zł). Inną opcją będzie na przykład bilet Gdynia-Rumia-Kosakowo (84 zł) czy Pruszcz wespół z Kolbudami (80 zł). Do wyboru podróżni dostaną też np. bilet na SKM i dwie wybrane przez siebie gminy (za 150 zł).

Zostaną bilety "globalne" - ten ważny we wszystkich środkach transportu będzie kosztować 180 zł (dziś 200 zł), a bez SKM-ek 100 zł (obecnie 120 zł).
Do wyboru będą bilety na okaziciela, na dni robocze, studenckie bilety semestralne. W planie jest likwidacja obowiązujących w Gdańsku biletów okresowych na określoną liczbę przystanków.

- Im więcej opcji, tym lepiej. Zróżnicowana oferta przyciąga ludzi, sprawia że przesiądą się z samochodów do komunikacji publicznej - mówi Antoni Szczyt z Wydziału Gospodarki Komunalnej UM Gdańsk.

W miarę prac nad wprowadzeniem jednolitej taryfy będziemy zapoznawać Państwa z jej szczegółami.

2 zł

tyle ma kosztować bilet czasowy, ważny 15 minut od skasowania

3 zł

tyle ma kosztować bilet godzinny. Obecnie 45 - minutowy kosztuje 2,8 zł

Nie da się zadowolić wszystkich

Prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia
Celem zmian jest maksymalne uproszczenie oferty biletów jednorazowych i stworzenie ogromnej swobody wyboru biletów okresowych.

Wiem, że mieszkańcy Gdyni mogą mieć pretensje, że bilety na jeden przejazd drożeją, ale przecież nawet bez integracji taryfowej mogła mieć miejsce sytuacja, że podnieślibyśmy ceny biletów, które od 2002 roku nie były zmieniane.

Wówczas cena biletu też mogłaby skoczyć do 2,40 czy 2,50, ale pasażer nie otrzymałby tych korzyści, które teraz niesie ujednolicenie taryfy. Oczywiście nie jesteśmy w stanie wszystkich zadowolić, ale przeciętnie jest to krok do przodu.

Koleją, autobusem, trolejbusem...

Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej powstał w ub. r. Związek "kształtuje politykę komunikacyjną" na terenie miast i gmin Gdańsk, Sopot, Gdynia, Pruszcz, Rumia, Reda, Wejherowo, Kolbudy, Kosakowo, Luzino i Żukowo.
Do przyjęcia w szeregi MZKZG aspiruje też gmina Szemud.

Członkami MZKZG są ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo oraz SKM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki