Bilet metropolitalny obejmie PKM. Będą nowe oferty biletowe [CENY]

Maciej Pietrzak
Zmiany w ofertach biletowych mają być korzystne zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników
Zmiany w ofertach biletowych mają być korzystne zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników Karolina Misztal
Pomorska Kolej Metropolitalna w końcu zostanie objęta biletem metropolitalnym. Od przyszłego roku pojawią się też dwie inne, nowe oferty - bilet łączony oraz tandemowy. Nie obędzie się bez wzrostu cen.

Brak wspólnego biletu na PKM i inne środki komunikacji był największą bolączką linii, która wystartowała we wrześniu. Na przeszkodzie stały względy finansowe, wszystko wskazuje jednak na to, że potrzebne na ten cel 5 mln złotych w końcu udało się znaleźć.

- W środę jest zgromadzenie, które przyjmie uchwały w tej sprawie. Rozmowy trwały od wielu tygodni. Dwa miliony złotych przewidujemy uzyskać z lekkiego podniesienia cen istniejących biletów, kolejne dwa z gmin, a pozostały milion z rozwinięcia formuły biletu 30+ w bilet łączony - mówi Hubert Kołodziejski, prezes zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

Co czeka pasażerów?

Najważniejszą zmianą jest to, że na funkcjonujących biletach metropolitalnych - 24- i 72-godzinnych oraz 30-dniowych i miesięcznych od 1 stycznia pojedziemy pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ceny tych biletów nieznacznie wzrosną:

  • dobowy będzie droższy o złotówkę,
  • 72-godzinny o 2 zł.
  • miesięczny bilet kolejowo-komunalny, obejmujący dwóch przewoźników, podrożeje ze 186 na 200 zł,
  • a bilet obejmujący wszystkich organizatorów w ramach MZKZG kosztować będzie 240 zamiast 220 zł.

Bilet łączony

Jednocześnie pasażerowie zyskają nowe, alternatywne oferty biletowe. Istniejący obecnie bilet 30+ zostanie rozwinięty w bilet łączony obejmujący ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia, MZK Wejherowo, całą SKM (także PKM) oraz pociągi Przewozów Regionalnych między Wejherowem, Pruszczem Gdańskim i Żukowem. Jego cena wyniesie 210 zł. Będzie się on składał z dwóch biletów: kolejowego w cenie 116 zł i komunalnego w cenie 94 zł. Bilety ulgowe będą wystawiane zgodnie z przysługującymi ulgami osobno na pociągi i osobno na komunikację miejską.

Bilet tandemowy

Ostatnią z przyszłorocznych zmian, która ma wejść w życie od lutego 2016, jest tzw. bilet tandemowy. Będzie on obowiązywał w dwóch wariantach - na terenie Gdańska i Sopotu oraz Sopotu i Gdyni. Dzięki niemu można będzie podróżować pociągami SKM (w tym oczywiście PKM) oraz pojazdami ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia za 140 zł miesięcznie.

- Zakładamy, że kluczowe dla rozwoju PKM będą bilety 24- i 72-godzinne. Oczywiście od nowego roku pociągi tej linii będą uwzględnione w wyszukiwarce komunikacyjnej jakdojade.pl, która obsługuje MZKZG - mówi Hubert Kołodziejski.

Tylko w punktach stacjonarnych

Niestety, przynajmniej do czerwca 2016 roku bilety łączone i tandemowe będzie można kupić jedynie w 11 funkcjonujących obecnie punktach stacjonarnych.

- Będą one do kupienia w tym samym okienku, w którym doładowujemy kartę miejską. Oczywiście, będziemy dyskutować na temat zakupu nowych terminali, to jednak spory koszt. Jedno takie urządzenie to wydatek ok. 25 tys. zł. Z racji tego, że w połowie przyszłego roku bilety łączone i tandemowe mają być dostępne w wersji elektronicznej, może się to po prostu okazać nieopłacalne - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. umów i marketingu SKM.

[email protected]

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ś
Śledź

Czyli wszyscy stali klienci maja się ściepnąć na brak przewidywania i koszty utrzymania PKM.
Oferta konstruowana na zasadzie "kup dwie pizze, trzecia gratis". Tylko kto ją zje? Oświadczam, że przestaję się interesować biletem metropolitalnym. Transport publiczny jest dotowany za pośrednictwem jednostek administracji publicznej. Więcej jednostek, więcej kasy. Przerzucanie kosztów w bilety to dodatkowy podatek. Użytkownik "dolnego tarasu" PKM używa sporadycznie...
Proszę też porównąc koszty i zakres usług w innych miastach.

Dodaj ogłoszenie