Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczne bankowanie - bezpieczne zakupy w sieci

Redakcja
Co trzeci Polak za zakupy internetowe płaci kartą
Co trzeci Polak za zakupy internetowe płaci kartą
Obecnie już ponad 13 mln Polaków w wieku powyżej 15 lat robi zakupy przez internet. Z kolei 10 proc. z nas kupuje w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Coraz większe zainteresowanie zakupami w sieci to efekt zarówno wygody, jak i postępu technologicznego. Ten umożliwia bowiem dostęp do coraz szerszej, wygodniejszej i bezpieczniejszej gamy sposobów płatności za takie zakupy.

Aż 68 proc. kupujących online deklaruje, że w celu opłacenia zakupów korzysta z szybkich przelewów internetowych (tzw. pay by linków). Co trzeci Polak preferuje płatność kartą kredytową lub debetową, a niewiele mniej (27 proc.) decyduje się na regulowanie zobowiązania przy odbiorze przesyłki.

Oczywiście najbezpieczniejsze wiążą się z regulowaniem rachunku dopiero przy odbiorze: gotówką albo kartą. Kartą płacimy wówczas dokładnie na takich samych zasadach jak za zakupy w sklepie czy regulując rachunek w restauracji. Często jednak wybór płatności przy odbiorze jest opcją mniej opłacalną niż uregulowanie należności od razu, przy złożeniu zamówienia: przelewem, kartą, telefonem czy za pomocą szybkich przelewów internetowych - tzw. pay by linków.

Co ważne, kupujący w sieci korzystają z pełni praw konsumenckich, w tym do reklamacji i rękojmi. W przypadku prawa do zwrotu towarów czy generalnie odstąpienia od umowy nawet w większym zakresie niż w przypadku zakupów tradycyjnych. Mamy np. prawdo do rezygnacji z towaru lub usługi w ciągu co najmniej 10 dni, gdy przy zakupach tradycyjnych nie możemy zwrócić towaru tylko dlatego, że odechciało się nam zakupu.

Karta i 3D-Secure

Płacąc za transakcje internetowe kartą - zarówno debetową, jak i kredytową - musimy podać m.in. numer karty, miesiąc i rok jej ważności oraz specjalny kod CVV2/CVC2, czyli trzycyfrową liczbę znajdującą się na odwrocie karty i służącą właśnie do autoryzacji tego typu transakcji.

Jednak jak każda transakcja również internetowa wymaga przestrzegania pewnych zasad bezpieczeństwa. Jak bezpiecznie płacić w sklepach internetowych? Jednym ze sposobów jest możliwość samodzielnego ustalania limitów operacji dla kart płatniczych. To zabezpiecza nas nie tylko na wypadek nieuczciwych działań w sieci, ale też w przypadku zwykłej kradzieży karty. Korzystając z tej funkcjonalności, możemy na czas planowanego zakupu zwiększyć limit, a po jego zrealizowaniu ustawić go na poziomie zero.

Znacznie wygodniejszym i tylko z pozoru bardziej skomplikowanym sposobem jest zabezpieczenie płatności internetowej kartą z wykorzystaniem usługi 3D-Secure. W dużym uproszczeniu, płacąc kartą, transakcję dodatkowo autoryzujemy cyfrowym kodem generowanym przez narzędzie autoryzacyjne (SMS, numer z karty kodów lub wygenerowany przez token), którego poza tym używamy do akceptowania wszelkich innych operacji. Jest to jednak usługa dodatkowa, trzeba więc ją najpierw aktywować. Można to wykonać zarówno w ramach internetowego zarządzania swoim kontem, jak i za pośrednictwem konsultanta telefonicznego. Ponadto w czasie zakupów wymaga to zalogowania się do konta internetowego. Z niego bowiem uaktywnimy SMS z kodem autoryzacji lub otrzymamy wskazówkę, który numer z karty kodów należy wpisać. No i rzecz jasna sprzedawca internetowy w ramach dostępnych form płatności musi mieć aktywną usługę 3D-Secure.

Telefon z BLIK

Na szybkie i bezpieczne zakupy, bez potrzeby podawania numeru karty płatniczej albo loginu i hasła do serwisu transakcyjnego, pozwalają teraz płatności przez telefon. Klienci sześciu banków mogą korzystać ze specjalnego systemu płatności mobilnych BLIK. Jest on prosty i bezpieczny. Osoba korzystająca z bankowości mobilnej po zatwierdzeniu zakupów w sklepie internetowym wybiera opcję "Płacę z BLIK". W telefonie uruchamia aplikację z dostępem do swojego banku, logując się kodem PIN nadanym przy aktywacji. Na ekranie startowym aplikacji bankowej pojawia się sześciocyfrowy kod BLIK, którym autoryzuje się płatność na stronie sklepu. Podobnie płaci się tzw. czekiem BLIK. Można go wygenerować (w formie dziewięciocyfrowego kodu) wcześniej (zazwyczaj jest aktywny kilka dni, a nie minut, jak w przypadku kodu), można też udostępnić innej osobie chcącej dokonać zakupów w sieci.

Pamiętaj!

- Zainstaluj usługę 3D-Secure na swojej karcie płatniczej, dzięki której dodatkowo zabezpieczysz swoje transakcje internetowe

- Nie trać nigdy z oczu swojej karty (np. w restauracji), by skopiowanych z niej danych nie użyła do transakcji internetowej inna osoba

- Jeśli nie używasz do płatności internetowych karty, ustaw zerowy limit dla takich transakcji

- Sprawdzaj sklep internetowy - czy realizuje transakcje na bezpiecznej stronie z szyfrowanym połączeniem

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym:  www.bankomania.pkobp.pl

Masz pytania? Napisz na adres: [email protected]

Tomasz Nowak

 

fot. Przemysław Świderski

klklNa zakupy przez internet decydujemy się coraz częściej
Rozmowa z Ewą Michalik, kierownikiem zespołu bankowości osobistej PKO Banku Polskiego w 3 Oddziale w Gdańsku.

Czy zakupy przez internet są bezpieczne? O czym powinniśmy pamiętać, zanim zdecydujemy się na odwiedzenie sklepów w sieci?
Nieustannie rośnie popularność zakupów internetowych. Ich zaletą jest oszczędność czasu, ale też pieniędzy. Aby zachować odpowiednie bezpieczeństwo naszych transakcji, wystarczy, że będziemy postępować zgodnie z podstawowymi zasadami bezpiecznych zakupów. Pierwszą z nich jest weryfikacja wiarygodności sklepu. Każdy sklep powinien udostępniać bezpieczną stronę, a adres strony powinien zaczynać się od "https" i posiadać ikonę kłódki. Jej brak jest dla nas sygnałem, aby opuścić daną witrynę. Warto też wcześniej sprawdzić opinię na temat sklepu. Przeprowadzając daną transakcję, należy używać tylko komputera domowego. Wykorzystanie sprzętu w np. kafejce internetowej może narazić nas na utratę poufnych danych.

W kontekście zakupów wykonywanych przez internet coraz częściej pojawia się termin "m-commerce". Co on oznacza?
M-commerce to wygodna oraz oszczędzająca czas forma dokonywania zakupów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych takich jak smartfon lub tablet. Popularność tego rodzaju zakupów rośnie bardzo dynamicznie. Doceniamy wygodę i prostotę aplikacji służących do dokonywania płatności mobilnych. 

Co możemy kupić przez internet?
Gama produktów oferowanych przez sklepy internetowe jest bardzo szeroka. Płacąc za zakupione produkty, korzystamy z różnych form płatności. Możemy wykorzystać jedną z funkcji karty kredytowej lub debetowej - płatności internetowe, przy której w momencie autoryzacji transakcji w sklepie zostaniemy poproszeni o podanie numeru karty, daty ważności karty oraz trzycyfrowego kodu zabezpieczającego, który podany jest na odwrocie karty - czyli kodu CVC lub CVV2. Warto też wybierać sklepy, które korzystają z usługi 3D-Secure, która stanowi dodatkowe zabezpieczenie realizowanych płatności internetowych. Mamy też możliwość dokonania płatności kodem lub czekiem z aplikacji mobilnej - o ile dany sklep posiada na swojej stronie opcję "Płacę z Blik". Aplikacja ta generuje kod, który następnie należy wpisać w danym miejscu na stronie sklepu internetowego, w którym robimy zakupy.

Czy są jakieś różnice, jeżeli chodzi o płatność za zakupy w polskim i zagranicznym sklepie? Jak płacić za zakupy w sklepie zlokalizowanym za granicą?
Płatność za zakupy odbywa się najczęściej z użyciem wypukłej karty kredytowej lub za pośrednictwem PayPal. PayPal to międzynarodowy system płatności przez internet bez potrzeby posiadania karty kredytowej, za pośrednictwem którego możemy dokonać płatności w wielu sklepach internetowych na całym świecie. Jedną z zalet takiego rozwiązania jest możliwość przeprowadzania transakcji zarówno w sklepach w kraju, jak i za granicą. Płatności w sklepach zlokalizowanych poza Polską można dokonać też, posługując się kartą wielowalutową, co pozwoli na obniżenie kosztów przewalutowania danej transakcji.

Co zrobić, kiedy zamówiona przesyłka z zakupionym towarem do nas nie dotarła?
Wówczas możemy złożyć reklamację i skorzystać z usługi chargeback. Polega ona na tym, że w imieniu klienta bank może wystąpić do kontrahenta o zwrot pieniędzy za niezrealizowaną usługę. Z tego rozwiązania mogą skorzystać posiadacze kart debetowych i kredytowych wydanych przez organizację Visa oraz Mastercard, które dokonały transakcji internetowych i zamówień telefonicznych z wykorzystaniem kodu CVV2 lub CVC.

Rozmawiała
Monika Jaśkowiec

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki