Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie tramwajowa rewolucja w Gdańsku

Maciej Pietrzak
fot. Karolina Misztal
Seria wiosennych awarii i wypadków z udziałem gdańskich tramwajów, którą szeroko opisywaliśmy na naszych łamach, na szczęście latem się nie powtórzyła. Defekty i kolizje od początku wakacji oczywiście zdarzały się (póki co było ich 18), ale skala problemu była nieporównywalnie mniejsza niż w kwietniu i maju. Wszystko wskazuje na to, że spółka Gdańskie Tramwaje i Autobusy przetrzymała taborowy kryzys i stopniowo odbudowuje swoją flotę. Obecnie na trasy może wypuścić 108 pojazdów, ale od połowy września ma być ich już 117.

Zgodnie z umową przewozową w okresie wakacyjnym w godzinach szczytu w dni robocze GAiT musi dysponować 103 sprawnymi tramwajami. Obecnie w rezerwie jest pięć pojazdów, dwa z nich po remontach wróciły na tory w mijającym tygodniu. Jeden z nich jest szczególnie charakterystyczny - to ostatni ze zmodernizowanych w Poznaniu tramwajów typu NGd99, które kremowo-niebieską kolorystyką nawiązują do okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Zderzenie tramwajów w Gdańsku Wrzeszczu. Dziesięć osób rannych [ZDJĘCIA]

- Do końca tego miesiąca wrócą na tory trzy tramwaje po drobnych remontach. Sześć kolejnych zostanie naprawionych tak szybko, jak tylko dotrą do nas potrzebne części zastępcze, będzie to jednak nie później, niż do połowy września - opisuje plany na najbliższe tygodnie Alicja Mongird, rzecznik GAiT.

Prawdziwa taborowa rewolucja czeka jednak gdańskie tramwaje w przyszłym roku. Spółka właśnie ogłosiła przetarg na remont 11 tramwajów typu N8C. To pojazdy zbudowane na przełomie lat 70 i 80 w Niemczech, które po modernizacji i dostosowaniu do naszych torów GAiT sprowadził w dwóch partiach w 2007 i 2014 r.

Do przyszłorocznego remontu przewidziano dwa „dortmundy”, które zalała zeszłoroczna lipcowa ulewa. Trzeba w nich m.in. wymienić części mechaniczne czy fragment poszycia. Pozostałe dziewięć składów wymagających naprawy to te które do Gdańska trafiły z Kassel. W nich konieczna jest z kolei wymiana napędów. Zainteresowane firmy oferty w przetargu mogą składać do 14 września. Zwycięzca na przeprowadzenie remontu będzie miał 9 miesięcy od podpisania umowy.

Przypominamy również, że na przełomie sierpnia i września GAiT ma otrzymać decyzję, czy przyznane spółce zostaną unijne pieniądze (ponad 70 mln zł) na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów. Wówczas będzie można podpisać umowę z bydgoską PESĄ, która wygrała przetarg na dostarczenie pojazdów. Pierwsze pięć z nich do Gdańska miałoby trafić za około rok.

Zderzenie tramwajów w Gdańsku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki