Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą zmiany w tunelu pod Martwą Wisłą. Solankowe zraszacze czy podgrzewane elementy nawierzchni?

Maciej Pietrzak
W następnym sezonie zimowym o to, by na jednym z wjazdów nie ślizgały się samochody ciężarowe, mają zadbać nowe urządzenia.

Solankowe zraszacze albo podgrzewane elementy nawierzchni jezdni - jedno z tych dwóch rozwiązań w grudniu 2018 roku ma być zastosowane w tunelu pod Martwą Wisłą. Tego wyboru jeszcze w tym miesiącu dokona zarządzający podwodną przeprawą Zarząd Dróg i Zieleni. Wszystko po to, by poprawić bezpieczeństwo korzystających z obiektu, szczególnie kierowców TIR-ów.

Zobacz też: Ćwiczenia w Tunelu pod Martwą Wisłą. Eksperyment i badania

- W tunelu są duże spadki na wjazdach i wyjazdach. Zimą w Gdańsku temperatura często się zmienia, przechodzi szybko z plusowej na minusową. To sprawia, że tradycyjne metody - jak pługopiaskarka - w specyficznych warunkach tunelu to za mało. Problemem jest zwłaszcza wyjazd na rondo przy ul. Marynarki Polskiej. Ciężkie samochody jadą tam pod górę po śliskiej nawierzchni, potem muszą się zatrzymać, żeby ustąpić pierwszeństwa i mają problem z ponownym ruszeniem, bo szorstkość jezdni nie jest wystarczająca - tłumaczy Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ.

To właśnie na wjeździe od strony Marynarki Polskiej ma najpierw zostać sprawdzone nowe rozwiązanie. Jeśli efekty będą zadowalające GZDiZ zainstaluje je w przyszłości też przy wjeździe od strony Trasy Sucharskiego.

[

70 km/h w tunelu pod Martwą Wisłą!](https://dziennikbaltycki.pl/od-soboty-pojedziemy-70-kmh-w-tunelu-pod-martwa-wisla/ar/11803437 "<br>70 km/h w tunelu pod Martwą Wisłą!")

Szacowany koszt montażu zraszaczy solankowych to 500-600 tys. zł plus eksploatacja, czyli czyszczenie dysz i uzupełnianie zapasu solanki. Druga z opcji, czyli podgrzewane elementy jezdni, są tańsze w instalacji niemal o połowę, ale z drugiej strony wygenerują większe koszty eksploatacyjne - zużycie energii elektrycznej.

W najbliższych miesiącach sporo dziać się będzie też na sąsiadującym z tunelem terenie przy Stadionie Energa. Grunty te zostaną umocnione pod zaplanowaną tu w przyszłości budową nowego kompleksu usługowo-handlowego, którego jedną z głównych atrakcji ma być oceanarium. Koszt tych poważnych prac ziemnych to blisko 24 mln zł.
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki