– Basen modelowy, z którego już niedługo korzystać będą studenci naszego wydziału wyposażony jest w specjalistyczne urządzenia służące do wytwarzania i tłumienia fal, wózek holowniczy umożliwiający prowadzenie badań eksperymentalnych oraz systemy pomiarowo-rejestrujące najnowszej generacji. Nowoczesna jest również elektronika do przetwarzania danych – mówi dr hab. inż. Janusz Kozak, prof. nadzw. PG, dziekan Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa.
Co będzie można robić na basenie modelowym?Studenci podczas zajęć będą mogli przeprowadzać m.in. badania modelowe statków towarowych, takich jak kontenerowce i masowce, statków do przewozu gazu skroplonego LNG, a także jednostek niekonwencjonalnych – statków do obsługi platform wiertniczych i jachtów. Basen pozwoli również na wykonanie uproszczonych testów statków do instalowania i obsługi morskich turbin wiatrowych czy też badań hydromechanicznych obiektów typu offshore.
Jakie wymiary ma basen i co jeszcze mieści się w budynku Wydziału?Basen ma 40 m długości, 4 m szerokości oraz 3 m głębokości. Przebudowano dwukondygnacyjny budynek Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Na poziomie parteru i pierwszego piętra dobudowano część gmachu, w której znajdują się: basen modelowy wraz z magazynem, modelarnia oraz sale laboratoryjne, komputerowe i pomieszczenia biurowe. Wszystkie przylegające laboratoria oraz modelarnię dostosowano do potrzeb pomieszczenia głównego, jakim jest właśnie basen modelowy.
W modelarni znajduje się nowoczesna frezarka CNC 5D, która umożliwi wykonywanie modeli badawczych o maksymalnych wymiarach o długości 4 m, szerokości 1,7 m oraz wysokości 1 m.
– Do tej pory, na dotychczasowym basenie, który został wybudowany w latach 60., modele były wykonywane klasycznie, tzn. stolarz posługując się rysunkami robił je z drewna. Teraz dzięki frezarce numerycznej model wytwarzany będzie automatycznie, na podstawie wprowadzonych danych – mówi dr hab.inż. Janusz Kozak, prof. nadzw. PG.
Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu Inżynier Przyszłości, którego ideą, obok budowy nowoczesnej infrastruktury, jest m.in. kształcenie stawiające w centrum studenta i kształtowanie jego umiejętności inżynierskich: planowania, projektowania, konstruowania/budowania i wnioskowania na podstawie przeprowadzonego doświadczenia – zgodnie z filozofią CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate).
(źródło: materiały prasowe)
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?