Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bank Handlowy i Bank Pocztowy oskarżone. Nie oddają pieniędzy za wcześniejszą spłatę kredytu

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Choć większość banków dostosowała się już do wyroku TSUE z 2019 r., kilka wciąż tego nie zrobiło.
Choć większość banków dostosowała się już do wyroku TSUE z 2019 r., kilka wciąż tego nie zrobiło. Tomasz Czachorowski / PPG / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
UOKiK postawił zarzuty dwóm polskim bankom w związku z odrzucaniem reklamacji klientów dotyczących wcześniejszej spłaty kredytu. Na celowniku jest też 6 kolejnych banków.

Bank Handlowy i Bank Pocztowy nie zwracają klientom należnych pieniędzy przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego – wykrył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bankom postawiono zarzuty, których skutkiem może być kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu. UOKiK czeka też na wyjaśnienia innych banków w związku z podobnymi sytuacjami.

Bank Handlowy i Bank Pocztowy nie dostosowały się do wyroku TSUE

Gdy klient wcześniej spłaca pożyczkę lub kredyt, bank ma obowiązek obniżyć wszystkie związane z nim koszty (m.in. odsetki, prowizje itp.). To korzystna opcja dla klientów, którzy mogą dzięki temu zapłacić mniej. Obniżenie kosztów pozaodsetkowych powinno być proporcjonalne do tego, o ile skrócił się czas trwania umowy z bankiem.

Przesuwaj zdjęcia w prawo, żeby zobaczyć kolejne pozycje w rankingu miast – naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Ranking miast 2020. Gdzie warunki mieszkaniowe są najlepsze?...

Przepisy te obowiązują od lat, jednak banki często je obchodziły i obniżały koszty mniej, niż powinny. UOKiK wielokrotnie interweniował w tej sprawie, jednak banki ugięły się dopiero po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2019 r. Instytucje finansowe miały rok od wyroku TSUE, żeby zaniechać niedozwolonych praktyk i zwrócić klientom pieniądze.

– W efekcie naszych działań większość banków prawidłowo rozlicza się z konsumentami, którzy przed terminem spłacili pożyczkę lub kredyt konsumencki. Są jednak niechlubne wyjątki – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Bank Handlowy i Bank Pocztowy wciąż negatywnie rozpatrują reklamacje dotyczące okresu sprzed wyroku TSUE. (...) Banki miały rok na zmianę praktyk tak, aby respektować w pełni prawa konsumentów i zwrócić należne im pieniądze. Bank Handlowy i Bank Pocztowy tego nie zrobiły, dlatego postawiłem tym dwóm bankom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Po wyroku TSUE klienci obu wymienionych banków, którzy wcześniej spłacili kredyt, próbowali odzyskać część niesłusznie pobranych opłat. Jednak banki konsekwentnie odrzucały reklamacje dotyczące opłat pobranych przed wyrokiem – mimo że wyrok tylko rozwiał wątpliwości związane z przepisami obowiązującymi od 2011 roku. To właśnie z tego powodu UOKiK postawił obecnie bankom zarzuty.

UOKiK: możliwa wysoka kara i nakaz zwrotu pieniędzy

Bankowi Handlowemu i Pocztowemu grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu oraz nakaz zwrócenia klientom wszystkich niesłusznie pobranych opłat. UOKiK czeka też na dodatkowe wyjaśnienia w związku z podobnymi naruszeniami od następujących banków:

  • Santander Bank Polska,
  • Santander Consumer Bank,
  • Plus Bank,
  • Nest Bank,
  • Bank Pekao,
  • BOŚ.

UOKiK przypomina, że rozliczanie opłat związanych z wcześniejszą spłatą kredytu konsumenckiego lub pożyczki powinno się odbywać według prostej metody liniowej. Stosuje ją dziś większość banków, a zwrot kosztów często odbywa się automatycznie, bez konieczności składania wniosku.

– Polega na tym, że dzieli się wszystkie podlegające obniżeniu koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni, w których miała obowiązywać umowa, a potem mnoży się wynik przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania. To kwota, którą powinien otrzymać konsument – czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd przypomniał także, że Bankowi Pocztowemu nie po raz pierwszy postawiono zarzuty w związku z niesłusznie pobranymi opłatami. W 2019 r. Prezes UOKiK wydał bowiem prawomocną decyzję związaną z produktem „Pożyczka na Poczcie”, przy którym bank pobierał zbyt wysoką prowizję.

[QUIZ] Oszuści i złodzieje na twoim progu. Dasz im się oszukać? Sprawdź!

od 7 lat
Wideo

Gdynia Orłowo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Bank Handlowy i Bank Pocztowy oskarżone. Nie oddają pieniędzy za wcześniejszą spłatę kredytu - RegioDom.pl

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki