Bajpas kartuski. Pociąg retro ostatni raz wyjechał na tory przed rozpoczęciem jego budowy. Inwestycja ma się rozpocząć w przyszłym tygodniu

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
Pociąg retro wyjechał na tory ostatni raz przed rozpoczęciem budowy bajpasa kartuskiego. Zobacz zdjęcia z przejazdu >>>Maciej Krajewski
Lada chwila, bo już w przyszłym tygodniu, ruszą prace przy budowie tzw. „bajpasa kartuskiego”. To kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz, przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Chcąc upamiętnić start tej długo wyczekiwanej inwestycji, w piątek, 4.06.2021 r. w Gdańsku i w Kartuzach odbyły się festyny kolejowe, a także specjalny przejazd pociągiem retro.

Pociąg retro wyjechał na tory ostatni raz przed rozpoczęciem budowy bajpasa kartuskiego

Piątek, 4 czerwca 2021 r. na Pomorzu (a przynajmniej w Gdańsku i w Kartuzach) można by nazwać Świętem Kolei. Z okazji mającej się niedługo rozpocząć budowy tzw. bajpasa kartuskiego, zorganizowano dwa festyny kolejowe oraz dumnie nazwany „Ostatni przejazd Bajpasem Kartuskim przed rozpoczęciem inwestycji”.

W praktyce przejazdów było kilka. Pierwszym z nich, na pełnej trasie Gdańsk Główny-Kartuzy-Gdańsk Kokoszki, podróżowali m.in. wicemarszałek województwa Leszek Bonna, przedstawiciele PKM i PKP PLK, a także burmistrz Kartuz Mieczysław Grzegorz Gołuński wraz ze swoją zastępczynią Sylwią Biankowską, oraz senatorowie: Ryszard Świlski i Stanisław Lamczyk (który to dołączył już w trakcie przejazdu).

Atrakcją w tym wszystkim był jednak sam pociąg – skład retro o nazwie „Borsuk”, wydzierżawiony przez firmę TurKol. Klasyczna lokomotywa SM42, doskonale odrestaurowane wagony I i II klasy oraz WARS żywcem wyciągnięty z lat 80. XX w. – wszystko to niekiedy przejeżdżało po linii PKM, która owego historycznego pociągu nie widziała od swej inauguracji w 2015 r.

– Daje to taki sentyment z lat młodości. Móc przejechać się taki składem, którym jak mieliśmy -naście lat, to sami podróżowaliśmy – opowiada Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Jest to też takie historyczne podkreślenie roli kolei. Trzeba wziąć pod uwagę to, jak przez 10 lat zmieniła się pod względem obsługi kolejowej wschodnia część Kaszub i południowa część Gdańska. W ciągu ostatnich 10 lat nastąpiła rewolucja, polegająca na reaktywacji, odbudowie starej linii kolejowej.

– Te przesłanki historyczne są bardzo istotne i warto upamiętniać to, co się będzie działo w najbliższych latach, właśnie takimi elementami historii. To jest ciekawe przede wszystkim dla młodzieży, to buduje też taką naszą więź i daje nam – miłośnikom kolei, ale też pasażerom – możliwość zapoznania się z bardzo ciekawą historią kolejnictwa – dodaje Leszek Bonna.

Podobny sentyment odczuwali też inni pasażerowie, którzy w dużej mierze na przejazd historycznym składem udali się z dziećmi.

– Można się cofnąć o te 30 lat, znów poczuć się młodym – opowiada jeden z obecnych na porannym przejeździe.

Nie tylko jednak jadący pociągiem byli nim zainteresowani. Między Gdańskiem a Kartuzami nie brakowało podróżujących, którzy na chwilę stanęli, aby ujrzeć niezwykły widok lokomotywy, jakiej próżno szukać na naszych torach od dobrych kilkunastu, jak nie kilkudziesięciu lat. Byli też i tacy, którzy wyraźnie wyczekiwali przejazdu historycznego składu.

Pociąg retro wyjechał na tory ostatni raz przed rozpoczęciem budowy bajpasa kartuskiego.
Pociąg retro wyjechał na tory ostatni raz przed rozpoczęciem budowy bajpasa kartuskiego. Maciej Krajewski

Chętni mogli wygrać też bilety na popołudniowy kurs, uczestnicząc w dwóch festynach kolejowych, zorganizowanych z okazji rozpoczęcia prac nad bajpasem kartuskim. Zabawy przygotowane były w Gdańsku Kokoszkach oraz w Kartuzach, do których dwa dni temu dojechała inna zabytkowa, pięknie odrestaurowana lokomotywa.

Bajpas kartuski. Co to za inwestycja?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz, przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 (Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz). Z powodu tej inwestycji, ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

– Sam bajpas kartuski jest takim ciekawym połączeniem, które umożliwi zachowanie połączeń kolejowych podczas elektryfikacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny – wyjaśnia wicemarszałek Leszek Bonna.

Inwestycja będzie się składać z dwóch części:

  • modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki-Stara Piła-Żukowo-Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej),
  • oraz budowy [n]niespełna 1,5 km toru[/b] na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek-Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA, przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk).

W obu przypadkach wyłoniono już wykonawców i podpisano stosowne umowy. Jak zapewnia Leszek Bonna, prace budowlane na bajpasie ruszą już w najbliższym tygodniu.

Rusza budowa bajpasa kartuskiego. Z tej okazji odbyły się fe...

Polska stała się bezpieczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie