Autostrada wodna na Wiśle. W Tczewie dyskutowano o ożywieniu królowej rzek polskich

Sebastian Dadaczyński
S. Dadaczyński
- Wisła nie jest ani tczewska, ani malborska, ale Skarbu Państwa. Dlatego to rząd musi podjąć decyzję o jej uregulowaniu - mówił Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa, a jego stanowisko poparło wiele innych osób.

To właśnie w Tczewie samorządowcy, eksperci i dziennikarze rozmawiali, jak ożywić drogę wodną. Dyskusja ta, jak zresztą zauważyli sami zainteresowani, świetnie wpisała się w naszą akcję społeczną "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle". Wielu uczestników spotkania zgodnie przyznało, że najwyższy czas, by m.in. pomyśleć o możliwościach ożywienia żeglugi, by na rzekę powróciły stałe statki. - W najbliższych dniach na biurko premiera Donalda Tuska trafi kompleksowa informacja związana z korzyściami, jakie dałoby ożywienie żeglugi - nie tylko turystycznej, ale także tej towarowej na Wiśle - mówił Zbigniew Ptak, członek Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Transportu.

W naszym województwie od lat brakuje m.in. regularnych rejsów turystycznych. Dlatego też w Tczewie nie tylko rozmawiano, ale również testowano nowy tramwaj wodny Kinga wykonany z aluminium.

- Jednostka może zabrać na pokład maksymalnie 56 pasażerów, jest zadaszona, przestrzenna, odporna na korozję, a zarazem pali niewiele oleju napędowego - podkreślał Andrzej Sikorski, którego firma Alumilex Gdynia wykonała tramwaj.
Sikorski chce sprzedać statek. Jego cena to 1,3 mln zł netto. Tadeusz Wrycza, prezes Towarzystwa Żeglugi Śródlądowej Delta Wisły w Tczewie mówił, że ma nadzieję, iż katamaran kupią nadwiślańskie gminy, co pozwoliłoby uruchomić regularne rejsy np. na odcinku Tczew - Gniew.

Gminy nie są jednak zainteresowane nabyciem statku, mówiąc, że później miałyby m.in. finansowy problem z utrzymywaniem jednostki. Stąd w Tczewie już spekulowano w kuluarach, że udziałem w zakupie Kingi można zainteresować spółkę Zamek Gniew.
Uroczystość w Tczewie zorganizowali: Towarzystwo Żeglugi Śródlądowej Delta Wisły w Tczewie, Tczewskie Centrum Sportu i Rekreacji, Alumilex Gdynia i tczewska Fabryka Sztuk.

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie