Autobusy nowe i prywatne

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
1 stycznia obsługę 15 podmiejskich linii autobusowych, z Gdańska do Sopotu, Pruszcza Gd. i Żukowa przejmują od Zakładu Komunikacji Miejskiej prywatne firmy - PKS Gdańsk i Warbus.

- Ceny biletów pozostają niezmienione. Mimo tego najbardziej obawiam się właśnie zamieszania związanego z biletami - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, organizatora przewozów.

Linie 117, 122, 126, 143, 171 i 622, wyjeżdżające z Gdańska w kierunku Sopotu i Żukowa, będzie od czwartku obsługiwać firma Warbus, dotąd mało znana na pomorskim rynku (prowadziła komunikację gminną w podwarszawskiej Lesznowoli i w Murowanej Goślinie, niedaleko Poznania). Pasażerowie podróżujący autobusami 174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574 i N5 (wyjeżdżającymi z Gdańska w kierunku Pruszcza) od 1 stycznia będą klientami PKS-u Gdańsk.

- Zapewniam, że choć nazwa "PKS" nie kojarzy się z komunikacją aglomeracyjną, wszystkie pojazdy zarówno jednego, jak i drugiego przewoźnika będą klasycznymi autobusami miejskimi, z odpowiednią liczbą drzwi, kasowników. Nie będzie też żadnych zmian w taryfie oraz trasach. Na razie nie planujemy też zmian w rozkładach - mówi Popiołek.

Zarówno PKS Gdańsk, jak i Warbus pokonały w przetargach komunalną spółkę ZKM. I jeden, i drugi prywatny przewoźnik oczekiwał dopłaty za każdy przejechany kilometr mniejszej mniej więcej o jedną czwartą od ZKM. Zgodnie z kontraktem, zarówno PKS, jak i Warbus muszą od 1 lipca dysponować taborem nie starszym niż wyprodukowanym w 2007 r.

- Za pół roku zacznę ich rozliczać. W okresie przejściowym, do 30 czerwca górny pułap wieku to autobusy z 2000 r. i młodsze - mówi Popiołek.
Nowi przewoźnicy mają dysponować w sumie 31 autobusami (wszystkie mają być niskopodłogowe i klimatyzowane). Dziś dyrektor Popiołek ma zamiar sprawdzić, jaki PKS i Warbus przygotowały "przejściowy" tabor.

- Nie ma obawy, że tabor nie będzie spełniał wymagań określonych w kontrakcie. Te firmy mają zbyt dużo do stracenia, żeby pozwolić sobie na niedociągnięcia. Na miejscu ich szefów stanąłbym na głowie, żeby zadanie wykonać - powiedział Popiołek.
Zgodnie z ostatnimi informacjami, docelowo Warbus będzie dysponować nowymi Solarisami, a PKS - autobusami firmy MAN.
ZTM podpisał umowę z Warbusem i PKS-em na lata 2009-2016.
Linie podmiejskie na osiem lat trafiły zatem w prywatne ręce, natomiast trasy wewnątrz Gdańska wciąż obsługiwane będą przez miejską spółkę ZKM. Tuż przed Bożym Narodzeniem ZTM (organizator przewozów) i ZKM (ich wykonawca) podpisały umowy na wykonywanie przez ZKM przewozów autobusowych w Gdańsku do roku 2016 i przewozów tramwajowych aż do roku 2023! W obu przypadkach umowy były podpisane bez przetargów.

Ceny biletów bez zmian
Rozmowa z Hubertem Kołodziejskim, szefem Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej

Z punktu widzenia podróżnego najważniejsze jest, że bilety do Pruszcza, Sopotu i Żukowa nie zmienią się.
To oczywiste. W Gdyni pasażerowie od dawna podróżują autobusami PKS Wejherowo, Gryfa czy Veolii, ale kasują bilety ZKM.

Dzięki temu, iż ZTM Gdańsk wymaga od nowych przewoźników nowego taboru, jest szansa, że w krótkim czasie znacząco poprawi się jakość usług.
Na linie podmiejskie odbyły się przetargi, natomiast umowę z ZKM na obsługę linii wewnątrz miasta Gdańsk podpisał bez przetargu.

Dbanie o interesy spółek komunalnych oraz majątek komunalny, w trosce o długofalowy rozwój rynku jest dobre. Pytanie jednak, jak duży powinien być parasol ochronny.
O ile trudno byłoby sobie wyobrazić konkurencję dla tramwajów czy trolejbusów, o tyle znacznie łatwiej i prościej jest sobie ją wyobrazić w przypadku autobusów.

polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie