Architekci doradzą, jak wybudować Waterfront

Szymon Szadurski
Architekci doradzą, jak wybudować WaterfrontPrzeszklone budynki, jakie mają stanąć w przyszłości na molu Rybackim w śródmieściu, mają się stać jedną z najbardziej efektownych i prestiżowych wizytówek Gdyni
Architekci doradzą, jak wybudować WaterfrontPrzeszklone budynki, jakie mają stanąć w przyszłości na molu Rybackim w śródmieściu, mają się stać jedną z najbardziej efektownych i prestiżowych wizytówek Gdyni materiały Polskiego Holdingu Nieruchomości
Stowarzyszenie Architektów Polskich pomoże nadać ostateczny kształt jednej z najważniejszych inwestycji w Trójmieście - zabudowie mola Rybackiego w Gdyni. Właściciel atrakcyjnych nadmorskich gruntów, Polski Holding Nieruchomości SA, zawarł już umowę partnerską z SARP. Na mocy tych ustaleń realizacje deweloperskie PHN, nie tylko w Gdyni, lecz i w innych miastach Polski, będą konsultowane ze stowarzyszeniem architektów.

- Naszym celem jest, by każda nowo powstająca inwestycja, firmowana przez PHN, wyróżniała się na tle otoczenia i przyczyniała się do powstawania nowoczesnej i funkcjonalnej przestrzeni miejskiej - podkreśla Artur Lebiedziński, prezes PHN. - Dlatego zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z SARP, które dba o jakość architektury i środowiska.

W przypadku nadmorskich gruntów w Gdyni PHN wraz z partnerem, mLocum, przymierza się już do budowy na terenach zajmowanych dawniej przez Dalmor sześciu pierwszych nowych budynków. Powstaną w ramach inwestycji pod nazwą Port Rybacki. Czterokondygnacyjne apartamen- towce będą mieć łączną powierzchnię 11,7 tys. m kw. Po podpisaniu umowy na realizację Portu Rybackiego Krzysztof Suskiewicz, prezes zarządu mLocum, nie krył zadowolenia.

- To unikatowa lokalizacja - mówił o inwestycji w Gdyni. 

Krzysztof Rychlicki, prezes Dalmoru, spółki wchodzącej w skład PHN i władającej przez dziesięciolecia gruntami na molu Rybackim, dodaje, że inwestycja jest obecnie na etapie wydawania pozwoleń na budowę. Jej realizacja rozpocznie się prawdopodobnie w przyszłym roku. Port Rybacki uzupełni marina na około 120 jachtów. Już dziś gdyńscy samorządowcy zamierzają podpisać z Dalmorem i PHN umowę na dzierżawę gruntów niezbędnych pod jej budowę.

- W lipcu rozpoczną się też wyburzenia obiektów, aby można było inwestycję zrealizować - mówi Krzysztof Rychlicki. - Rozbiórki kontynuowane będą jesienią.

Jednak Port Rybacki to dopiero pierwszy etap wielkich przemian na pirsie w tej części miasta. PHN i Dalmor już myślą o drugim etapie zagospodarowania kolejnego z kwartałów mola. Tym razem pod funkcje handlowe, usługowe i biurowe.

- Trwają w tej sprawie rozmowy - mówi Krzysztof Rychlicki. - Szczegóły ujawnić będziemy mogli prawdopodobnie w drugiej połowie czerwca.

Aby w nadmorskiej strefie Śródmieścia w ogóle można było inwestować, radni Gdyni przegłosowali dla tego obszaru plan zagospodarowania przestrzennego. Urzędnicy podkreślają, że bardzo zależy im na estetycznej i nowoczesnej zabudowie przemysłowych dawniej terenów. Współpraca PHN i SARP z pewnością może ułatwić to zadanie. A pracy będzie dużo.

- Zabudowa tego obszaru może potrwać etapami kilkanaście lub nawet ponad 20 lat - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. -  Bardzo nam jednak zależy, aby wszystkie inwestycje były przemyślane. Jest to szczególny fragment miasta, jedna z jego przyszłych wizytówek. Dlatego też na obiekty, które będą tam powstawać, istnieje obowiązek rozpisywania konkursów architektonicznych.

PHN i spółki wchodzące w skład holdingu działaniami w innych miastach udowodniły już jednak, że nie jest im obca dbałość o estetykę nowych inwestycji. Takie z nich jak choćby Foksal City i Domaniewska Office Hub w Warszawie wyróżniają się niebagatelną architekturą. Kolejny ambitny projekt, który czeka PHN, to biurowiec City Tower przy rondzie ONZ.

 

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

i
inżarch

Błagam, niech to się nie skończy tak jak ten kloc Mariotta (też nazwany Waterfrontem). Płakać mi się chce jak na to patrzę. Gdynię pokochałam całym sercem jak tylko się do niej wprowadziłam, i strasznie się obawiam zaklocowania jej nędzną architekturą ubraną w ładne słówka (takie jak "nawiązanie do wzorców skandynawskich" przez kogoś, kto nawet na zdjęciach ich chyba nie widział). Niech faktycznie SARP zrobi co może, nie da się przekupić deweloperom i pokaże na czym polega etyka i porządna, estetyczna, zdrowa i działająca urbanistyka i architektura. Niech członkowie staną na straży idealizmu przyszłych architektów. Pięknie proszę.

Dodaj ogłoszenie