Archeologiczne odkrycie na budowie powstającej Trasy Kaszubskiej. Badacze znaleźli kurhany [zdjęcia]

TS
Relikty cmentarzyska kultury pomorskiej czy pozostałości po kurhanach kultury wielbarskiej - na takie odkrycia natrafili archeolodzy podczas badań na terenach budowanej Trasy Kaszubskiej. Badania rozpoczęły się w październiku 2019 roku i będą kontynuowane.

Konieczność przebadania terenu przeznaczonego pod inwestycję wynika z decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych na podstawie wcześniej wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad badań rozpoznawczych - informował w maju 2019 roku gdański oddział GDDKiA.

Wiosną ubiegłego roku wyłoniono również wykonawców badań. Zostały one podzielone na trzy zadania (nr 1 koszt 937 tys. zł, zadanie 2 – 302 tys. zł oraz zadanie 3 – ok. 1 mln zł). Kilka miesięcy później ruszyły się badania archeologiczne na budowie drogi ekspresowej S6 Trasie Kaszubskiej. Rozpoczęły się one w październiku 2019 roku na odcinku nr 3 między Szemudem a Gdynią i listopadzie na odcinku nr 2 Luzino-Szemud.

Do tej pory przebadano pozostałości osad pradziejowych w postaci palenisk, jam osadowych i ziemianek. Do najciekawszych znalezisk należy przebadanie pozostałości prawdopodobnie kurhanu kultury wielbarskiej. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej. Ze względu na ochronę dziedzictwa, nie podajemy ich lokalizacji. Prace archeologiczne są dalej kontynuowane. W ciągu najbliższych dwóch tygodni ruszą również na odcinku nr 1 między Bożympolem Wielkim a Luzinem - informuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

Co ważne, Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.

Ewentualną przeszkodą w realizacji tych badań mogą być trudne warunki atmosferyczne (niska temperatura i opady deszczu/śniegu). W trakcie prac prowadzonych prac budowlanych mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich w celu okazania i wydania ewentualnej decyzji o konieczności przebadania tego miejsca

- wyjaśnia rzecznik prasowy.

Jak tłumaczy GDDKiA, terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.

Przypomnijmy, że budowa 40-kilometrowej Trasy Kaszubskiej powinna zakończyć się w 2021 roku. Trasa S6 połączy Bożepole z Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack. Dodajmy, że w styczniu GDKKiA poinformowało o wydaniu kolejnej, czwartej decyzji - zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej tym razem odcinka Bożepole Wielkie - Luzino.

Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku wyniesie ok. 338 mln zł. Otrzymana decyzja obejmuje środkową część odcinka Bożepole Wielkie - Luzino i umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych. W najbliższym czasie spodziewamy się wydania przez Wojewodę Pomorskiego kolejnej, ostatniej na pozostałe fragmenty odcinka. Tym samym mielibyśmy komplet pięciu decyzji ZRID dla trasy S6 od Bożegopola Wielkiego do Gdyni o długości ok. 42 km

- czytamy w komunikacje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku.

S6 między Bożympolem Wielkim a Luzinem będzie mieć długość 10,4 km. Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju.W ramach tej inwestycji zostaną także wybudowane węzły: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino. Ponadto na potrzeby przyszłego zarządzania trasą powstanie obwód utrzymania drogi ekspresowej „Luzino” z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna W.

Nie da się tego czytać... Błąd na błędzie, błędem poganiany. Gdzie jest redaktor naczelny? Jak można zatwierdzić taki tekst???

G
Gość

To piszą dziennikarze czy analfabeci? Cyt.: "...na budowie powstającej Trasie Kaszubskiej...". Chyba "... na budowie powstającej Trasy Kaszubskiej..." Tak?

I
I sprawiedliwość

Tylko że planowane ukończenie trasy Kaszubskiej w 2012 roku zakładało przeprowadzenie od Czarnej Dąbrówki przez ok Cewice do Chwaszczyna... zamiast tego zbudowano kilka stadionów a zamiast nowej - proponuje się modernizację istniejącej trasy

j
jajo

o widzę kolejny przepisany tekst po innych mediach

Dodaj ogłoszenie