Aleksandra Dulkiewicz w Senacie o Krajowym Planie Odbudowy: Ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w parlamencie
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w parlamencie Urząd Miejski w Gdańsku/Materiały prasowe
- Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich - mówiła we wtorek Aleksandra Dulkiecz. Prezydent Gdańska była w Senacie i wzięła udział w konsultacjach na temat Krajowego Planu Odbudowy podczas posiedzenia połączonych komisji Budżetu i Finansów Publicznych i komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Podczas posiedzenia połączonych komisji senatorowie rozmawiali z samorządowcami o procesie powstawania KPO oraz współpracy przy tworzeniu dokumentu między instytucjami rządowymi, a samorządami. Z ramienia Unii Metropolii Polskich w spotkaniu wzięła udział prezydent Gdańska.

- Duże miasta, które mają najwięcej zadań do wykonania, jak np. wymiana transportu czy "kopciuchów", zostały z części dotacyjnej wyłączone do części pożyczkowej. Do tego suma przeznaczona na środki transportu wystarczy na 110 sztuk taboru, a tylko miast prezydenckich w Polsce mamy 100. Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

W spotkaniu wziął też udział prezydent Sopotu Jacek Karnowski, szef stowarzyszenia Samorządy dla Polski i członek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także Michał Banacki, naczelnik Wydziału Strategii Rozwoju Miasta Urzędu Miasta Sopotu.

Stronę rządową reprezentowali m.in. Waldemar Buda - minister funduszy i polityki regionalnej oraz Paweł Szafernaker - sekretarz stanu w MSWiA.

Podczas posiedzenia:

  • omówiono postulat wykorzystania doświadczeń oraz funkcjonujących struktur samorządów województw i zaplanowano na poziomie regionalnym 16 instytucji koordynujących wdrażanie KPO, odpowiadających za wdrażanie kopert regionalnych KPO. Złożono propozycję podziału alokacji i wdrażania KPO pomiędzy samorządy wojewódzkie a rząd. Postuluje się minimum 40% alokacji KPO wdrażanej przez samorządy wojewódzkie.
  • strona samorządowa podkreśliła potrzebę zapoznania się z Nowym Ładem, a w szczególności z reformą służby zdrowia.
  • omówiono wzmocnienie kompetencji i ustalenie składu Komitetu Monitorującego. Propozycja składu KM: 1/3 przedstawiciele sektora rządowego ( w tym instytucji zaangażowanych we wdrażanie KPO), 1/3 przedstawiciele sektora samorządowego, 1/3 przedstawiciele sektora organizacji pozarządowych, przedsiębiorców i innych partnerów społeczno - gospodarczych.

Na stronach rządowych możemy przeczytać, że Krajowy Plan Odbudowy jest częścią Europejskiego Instrumentu Odbudowy, który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich UE. Celem KPO jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro, w tym 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna. Do Polski ma trafić 770 mld zł w perspektywie 7 lat. Do Gdańska może trafić 9 mld zł.

Gdańsk zgłosił do KPO następujące inwestycje w tych obszarach:

  • Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Przygotowanie, zaprojektowanie i budowa linii kolejowej na odcinku od włączenia w linię kolejową nr 250 do pętli Łostowice - Świętokrzyska / koszt ok. 1,7 mld zł netto
  • Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców dzięki budowie bezkolizyjnych przejazdów przez magistralę kolejową E65 (LK nr 9) w Gdańsku – Oruni / koszt: ok. 190 mln zł
  • Budowa ciągu komunikacyjnego tramwajowego GPW oraz Zielony Bulwaru - Droga Zielona - wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury drogowej, budową ciągów pieszo-rowerowych oraz zakupem taboru tramwajowego / koszt: ok. 650 mln zł
  • Budowa ciągu komunikacyjnego „Układ drogowy Nowa Abrahama Kołobrzeska i Bażyńskiego wraz z infrastrukturą tramwajową i taborem szynowym” / koszt: 600 mln zł, w tym 350 mln infrastruktura tramwajowa
  • Budowa linii tramwajowej w śladzie ul. Nowej Wałowej z przejazdem tunelem pod rz. Motława /szacunkowe koszty: koszt dokumentacji projektowej ok. 2 mln zł, koszt realizacji: ok. 1,5 mld zł
  • Likwidacja pieców węglowych / koszt ok. 350 mln zł
  • Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków / koszt ok. 400 mln zł
  • Instalacja systemów sterowania / koszt ok. 47 mln zł
  • Rozbudowa monitoringu atmosfery / koszt ok 1,5 mln zł
  • Budowa Dojazdu do Portu Gdańsk – Nowa Gdańska / koszt. Ok 50 mln zł
  • Budowa bezkolizyjnego Węzła Chwaszczyno z Węzłem Wysoka/Osowa - Nowa Kielnieńska / koszt ok. 70 – 80 mln zł
  • Trasa Słowackiego Etap V Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska - Port Gdański / koszt ok. 350 mln zł
  • Węzeł Kowale wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Świętokrzyska / koszt ok. 350 mln zł
  • Węzeł Szadółki wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Jabłoniowa oraz drogą zbiorczą łączącą Węzeł Kowale i Węzeł Szadółki i ul. Przywidzką / koszt węzła ok. 300 mln zł + koszt Nowej Jabłoniowej ok. 280 mln zł
  • Gdański Program Przeciwpowodziowy / koszt ok. 180 mln zł; okres realizacji projektu: 2021-2027
  • Adaptacja budynku przy ul. Srebrniki 5A w Gdańsku - przeznaczonego na funkcjonowanie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Gdańsku / koszt 16 mln zł
  • Wsparcie seniorów i rodziców dzieci w wieku do lat 3 poprzez zapewnienie zorganizowanych form opieki nad nimi w Gdańsku / ogólny koszt: ok. 20 mln zł (po 4 mln zł na placówkę); okres realizacji: 2021-2023
  • Budowa centrum usług społecznych wraz z kompleksem mieszkaniowym dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gdańsku (ul. Ogińskiego) / koszt 35,4 mln zł;
  • Budowa, przebudowa i modernizacja gdańskich ścieżek rowerowych, w tym m.in.: po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej, wzdłuż ul. Pomorskiej, al. Hallera, al. Rzeczpospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Obrońców Wybrzeża, Marynarki Polskiej, al. Armii Krajowej i linii PKM / ogólny koszt: 83 mln zł; okres realizacji: 2021-2027
  • Smart City jako wzmocnienie cyfrowych zmian łagodzących skutki wpływu COVID-19 na Jednostki Samorządu terytorialnego zrzeszone w OMGGS (w tym m.in.: modernizacja infrastruktury technicznej w zakresie IT, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania JST podczas pracy zdalnej (COVID-19), przygotowanie i aktualizacja e-usług urzędu i stworzenie platformy informacyjnej dla mieszkańców; integracja m.in. z platformami e-Doręczenia, e-Faktura, e-Zamówienia, systemami dziedzinowymi; budowa Lokalnego Centrum Kompetencji) / ogólny koszt: 600 mln zł; termin realizacji: 2021-2028
  • Basen przy szkole podstawowej w Kowalach przy ul. Apollina 7 / ogólny koszt: 16 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023
  • Basen w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 16 mln zł /realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023
  • Budowa całorocznego, krytego lodowiska w Gdańsku, w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 80 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023

Z kolei Sopot liczy na wsparcie przy m.in.:

  • modernizacji energetycznej w budynkach użyteczności publicznej oraz w miejskich budynkach komunalnych w Sopocie
  • likwidacji ogrzewania węglowego w lokalach mieszkalnych w Sopocie
  • Smart City, jako wzmocnienia cyfrowych zmian łagodzących skutki wpływu COVID-19
  • wzmocnieniu zdolności sopockich szkół w zakresie kształcenia zdalnego i hybrydowego
  • zwiększeniu bazy uzdrowiskowej w Sopocie
  • zakupie niskoemisyjnego taboru transportu zbiorowego
  • zwiększeniu efektywności funkcjonowania systemu gospodarowania wodami opadowymi na obszarze metropolitalnym poprzez rozwój miejskiego systemu gospodarowania wodami opadowymi w Sopocie.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie