Aleksandra Dulkiewicz w Senacie o Krajowym Planie Odbudowy: Ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w parlamencie
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w parlamencie Urząd Miejski w Gdańsku/Materiały prasowe
- Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich - mówiła we wtorek Aleksandra Dulkiecz. Prezydent Gdańska była w Senacie i wzięła udział w konsultacjach na temat Krajowego Planu Odbudowy podczas posiedzenia połączonych komisji Budżetu i Finansów Publicznych i komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej.

Podczas posiedzenia połączonych komisji senatorowie rozmawiali z samorządowcami o procesie powstawania KPO oraz współpracy przy tworzeniu dokumentu między instytucjami rządowymi, a samorządami. Z ramienia Unii Metropolii Polskich w spotkaniu wzięła udział prezydent Gdańska.

- Duże miasta, które mają najwięcej zadań do wykonania, jak np. wymiana transportu czy "kopciuchów", zostały z części dotacyjnej wyłączone do części pożyczkowej. Do tego suma przeznaczona na środki transportu wystarczy na 110 sztuk taboru, a tylko miast prezydenckich w Polsce mamy 100. Cieszę się bardzo, że w zespole roboczym jesteśmy wspólnie z przedstawicielami sektora NGO, czy organizacjami pracodawców. Bo ten zastrzyk finansowy musi być dzielony na wszystkich - mówiła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

W spotkaniu wziął też udział prezydent Sopotu Jacek Karnowski, szef stowarzyszenia Samorządy dla Polski i członek Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a także Michał Banacki, naczelnik Wydziału Strategii Rozwoju Miasta Urzędu Miasta Sopotu.

Stronę rządową reprezentowali m.in. Waldemar Buda - minister funduszy i polityki regionalnej oraz Paweł Szafernaker - sekretarz stanu w MSWiA.

Podczas posiedzenia:

  • omówiono postulat wykorzystania doświadczeń oraz funkcjonujących struktur samorządów województw i zaplanowano na poziomie regionalnym 16 instytucji koordynujących wdrażanie KPO, odpowiadających za wdrażanie kopert regionalnych KPO. Złożono propozycję podziału alokacji i wdrażania KPO pomiędzy samorządy wojewódzkie a rząd. Postuluje się minimum 40% alokacji KPO wdrażanej przez samorządy wojewódzkie.
  • strona samorządowa podkreśliła potrzebę zapoznania się z Nowym Ładem, a w szczególności z reformą służby zdrowia.
  • omówiono wzmocnienie kompetencji i ustalenie składu Komitetu Monitorującego. Propozycja składu KM: 1/3 przedstawiciele sektora rządowego ( w tym instytucji zaangażowanych we wdrażanie KPO), 1/3 przedstawiciele sektora samorządowego, 1/3 przedstawiciele sektora organizacji pozarządowych, przedsiębiorców i innych partnerów społeczno - gospodarczych.

Na stronach rządowych możemy przeczytać, że Krajowy Plan Odbudowy jest częścią Europejskiego Instrumentu Odbudowy, który przewiduje 750 mld euro pomocy dla państw członkowskich UE. Celem KPO jest wzmocnienie odporności gospodarczej i społecznej oraz budowa potencjału polskiej gospodarki na przyszłość. W ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro, w tym 23,9 mld euro w formie dotacji i 34,2 mld euro w pożyczkach. Środki muszą być przeznaczone na konkretne inwestycje, wpisujące się w kluczowe obszary dla UE. To infrastruktura, transport, energia i środowisko, innowacje, cyfryzacja, zdrowie, społeczeństwo oraz spójność terytorialna. Do Polski ma trafić 770 mld zł w perspektywie 7 lat. Do Gdańska może trafić 9 mld zł.

Gdańsk zgłosił do KPO następujące inwestycje w tych obszarach:

  • Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II: Przygotowanie, zaprojektowanie i budowa linii kolejowej na odcinku od włączenia w linię kolejową nr 250 do pętli Łostowice - Świętokrzyska / koszt ok. 1,7 mld zł netto
  • Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców dzięki budowie bezkolizyjnych przejazdów przez magistralę kolejową E65 (LK nr 9) w Gdańsku – Oruni / koszt: ok. 190 mln zł
  • Budowa ciągu komunikacyjnego tramwajowego GPW oraz Zielony Bulwaru - Droga Zielona - wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury drogowej, budową ciągów pieszo-rowerowych oraz zakupem taboru tramwajowego / koszt: ok. 650 mln zł
  • Budowa ciągu komunikacyjnego „Układ drogowy Nowa Abrahama Kołobrzeska i Bażyńskiego wraz z infrastrukturą tramwajową i taborem szynowym” / koszt: 600 mln zł, w tym 350 mln infrastruktura tramwajowa
  • Budowa linii tramwajowej w śladzie ul. Nowej Wałowej z przejazdem tunelem pod rz. Motława /szacunkowe koszty: koszt dokumentacji projektowej ok. 2 mln zł, koszt realizacji: ok. 1,5 mld zł
  • Likwidacja pieców węglowych / koszt ok. 350 mln zł
  • Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków / koszt ok. 400 mln zł
  • Instalacja systemów sterowania / koszt ok. 47 mln zł
  • Rozbudowa monitoringu atmosfery / koszt ok 1,5 mln zł
  • Budowa Dojazdu do Portu Gdańsk – Nowa Gdańska / koszt. Ok 50 mln zł
  • Budowa bezkolizyjnego Węzła Chwaszczyno z Węzłem Wysoka/Osowa - Nowa Kielnieńska / koszt ok. 70 – 80 mln zł
  • Trasa Słowackiego Etap V Nowa Kościuszki - Nowa Gdańska - Port Gdański / koszt ok. 350 mln zł
  • Węzeł Kowale wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Świętokrzyska / koszt ok. 350 mln zł
  • Węzeł Szadółki wraz z dojazdem do węzła – ulica Nowa Jabłoniowa oraz drogą zbiorczą łączącą Węzeł Kowale i Węzeł Szadółki i ul. Przywidzką / koszt węzła ok. 300 mln zł + koszt Nowej Jabłoniowej ok. 280 mln zł
  • Gdański Program Przeciwpowodziowy / koszt ok. 180 mln zł; okres realizacji projektu: 2021-2027
  • Adaptacja budynku przy ul. Srebrniki 5A w Gdańsku - przeznaczonego na funkcjonowanie Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w Gdańsku / koszt 16 mln zł
  • Wsparcie seniorów i rodziców dzieci w wieku do lat 3 poprzez zapewnienie zorganizowanych form opieki nad nimi w Gdańsku / ogólny koszt: ok. 20 mln zł (po 4 mln zł na placówkę); okres realizacji: 2021-2023
  • Budowa centrum usług społecznych wraz z kompleksem mieszkaniowym dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w Gdańsku (ul. Ogińskiego) / koszt 35,4 mln zł;
  • Budowa, przebudowa i modernizacja gdańskich ścieżek rowerowych, w tym m.in.: po wschodniej stronie al. Grunwaldzkiej, wzdłuż ul. Pomorskiej, al. Hallera, al. Rzeczpospolitej, ul. Chłopskiej, ul. Obrońców Wybrzeża, Marynarki Polskiej, al. Armii Krajowej i linii PKM / ogólny koszt: 83 mln zł; okres realizacji: 2021-2027
  • Smart City jako wzmocnienie cyfrowych zmian łagodzących skutki wpływu COVID-19 na Jednostki Samorządu terytorialnego zrzeszone w OMGGS (w tym m.in.: modernizacja infrastruktury technicznej w zakresie IT, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania JST podczas pracy zdalnej (COVID-19), przygotowanie i aktualizacja e-usług urzędu i stworzenie platformy informacyjnej dla mieszkańców; integracja m.in. z platformami e-Doręczenia, e-Faktura, e-Zamówienia, systemami dziedzinowymi; budowa Lokalnego Centrum Kompetencji) / ogólny koszt: 600 mln zł; termin realizacji: 2021-2028
  • Basen przy szkole podstawowej w Kowalach przy ul. Apollina 7 / ogólny koszt: 16 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023
  • Basen w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 16 mln zł /realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023
  • Budowa całorocznego, krytego lodowiska w Gdańsku, w dzielnicy Ujeścisko-Łostowice / ogólny koszt: 80 mln zł / realizacja i odbiór końcowy inwestycji: 2022-2023

Z kolei Sopot liczy na wsparcie przy m.in.:

  • modernizacji energetycznej w budynkach użyteczności publicznej oraz w miejskich budynkach komunalnych w Sopocie
  • likwidacji ogrzewania węglowego w lokalach mieszkalnych w Sopocie
  • Smart City, jako wzmocnienia cyfrowych zmian łagodzących skutki wpływu COVID-19
  • wzmocnieniu zdolności sopockich szkół w zakresie kształcenia zdalnego i hybrydowego
  • zwiększeniu bazy uzdrowiskowej w Sopocie
  • zakupie niskoemisyjnego taboru transportu zbiorowego
  • zwiększeniu efektywności funkcjonowania systemu gospodarowania wodami opadowymi na obszarze metropolitalnym poprzez rozwój miejskiego systemu gospodarowania wodami opadowymi w Sopocie.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie