Uroczystość podniesienia na holowniku biało-czerwonej bandery i nadania mu nazwy Akul odbyła się 15 listopada w porcie gdańskim. Jest on obecnie statkiem o największym uciągu z operujących w polskich portach. W najbliższą sobotę lub niedzielę Akul będzie miał możliwość udziału w operacji wprowadzania do Remontowej SA wielkiej platformy.
Romuald Daszuta, prezes spółki WUŻ w Gdańsku, powiedział, że nowy holownik wyróżnia się dużym uciągiem i manewrowością, a 2-bębnowa wciągarka holownicza na pokładzie dziobowym umożliwia mu szybką zmianę funkcji z ciągnięcia na pchanie. Wszystko to pozwala na spełnianie najwyższych standardów bezpieczeństwa w trakcie operacji wprowadzania do portu i wyprowadzania z niego oceanicznych kolosów.
Akul, noszący poprzednio nazwę Kokulo, odkupiony został od firmy Sonasurf International Shipping LDA, będącej oddziałem francuskiej kompanii holowniczej Bourbon Offshore Surf. Kompania jest światowym liderem w obsłudze platform i instalacji wydobywczych na podmorskich polach ropy oraz gazu. Obecnie modernizuje swoją flotę, wyprzedając starsze statki. Holownik Kokulo operował w rejonie wód Afryki Zachodniej. Do Polski przypłynął 10 września z Pointe Noire w Kongu. Najpierw skierowano go do Stoczni Remontowej Nauta SA w Gdyni, w której przeprowadzono jego gruntowny remont.
Gdański WUŻ dysponuje 14 holownikami. Wśród nich są już cztery nowoczesne statki o napędzie azymutalnym.
Holownik Akul zbudowała w 2003 roku holenderska stocznia Damen Shipyard Gorinchem. Jego napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne Rolls-Royce Marine Engines - Bergen typu Bergen KRM B9, o mocy po 2750 KM. Uciąg statku na palu wynosi 69 ton. Załoga liczy osiem osób.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?