Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akrobacje na niebie, moc atrakcji na ziemi. Lotos Gdynia Aerobaltic Airshow 2021! Pokazy lotnicze wracają do miasta! [21-22.08.2021]

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Pokazy lotnicze odbywają się w Gdyni od lat i za każdym razem wzbudzają wielkie emocje.
Pokazy lotnicze odbywają się w Gdyni od lat i za każdym razem wzbudzają wielkie emocje. Polska Press
Co najmniej kilkudziesięciu tysięcy widzów spodziewają się w weekend na lotnisku na granicy z Kosakowem organizatorzy tegorocznego Lotos Gdynia Aerobaltic Airshow 2021. Program jest tak mocny, że stawia nas w gronie trzech najlepszych imprez lotniczych w tym roku w Europie - zapowiadają.

Efektowne pokazy z udziałem m.in. pilotów i kaskaderów stały się w ostatnich latach tradycją, którą pokochała znaczna część mieszkańców Gdyni, a także odwiedzający miasto turyści z całej Polski i zagranicy. W zeszłym roku nie udało się ich zorganizować ze względów pandemicznych. Jednak już w ten weekend ponownie podziwiać będzie można lotnicze show.

- Wracamy na gdyńskie niebo - cieszy się Sebastian Galus, prezes zarządu Aeropact, główny organizator pokazów. - W tym roku impreza odbędzie się tylko na lotnisku Gdynia-Kosakowo. Ze względów pandemicznych zmuszeni byliśmy zrezygnować z części wieczorno-nocnej w centrum miasta, która nas wyróżniała pośród innych imprez lotniczych. Oczywiście mam nadzieję, że w przyszłości do tego wrócimy.

Lotos Gdynia Aerobaltic Airshow 2021! Co w programie?

Sebastian Galus dodaje, że program pokazów na lotnisku jest w tym roku wyjątkowo bogaty.

- Zaprosiliśmy bardzo wiele zespołów z zagranicy - mówi prezes zarządu Aeropact. - Przylatuje do nas liczne grono przedstawicieli sił powietrznych z Europy i spoza niej, w tym piloci latający na samolotach odrzutowych. Dlatego będzie głośno. Akredytowało się ponad 350 załóg. Przylatuje też do nas ponad sto statków powietrznych. Program jest bardzo mocny i wypełniony w oba dni od godz. 10 do 18 co do minuty. Stawia nas w gronie trzech najlepszych imprez lotniczych w tym roku w Europie.

Największe emocje budzi wizyta w Gdyni Red Arrows, czyli zespołu akrobacyjnego Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii.

- Ostatni raz gościli w Polsce w 2009 roku - mówi Sebastian Galus. - Jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i rozchwytywanych grup akrobacyjnych na świecie.

Jak dodaje Sebastian Galus, kolejnym, bardzo mocnym punktem programu jest wizyta myśliwca F-16 wraz z pilotami Tureckich Sił Powietrznych.

Ciągle można nabywać bilety na pokazy w cenie od 30 złotych. Sprzedaż odbywa się online za pośrednictwem strony aerobaltic.pl. Na tej samej witrynie zapoznać można się z programem i regulaminem pokazów.

Bramy lotniska otwarte zostaną w sobotę i w niedzielę o godz. 7. O ile tylko pula biletów online na Lotos Gdynia Aerobaltic Airshow 2021 nie wyczerpie się, co jest prawdopodobne, gdyż - jak mówią organizatorzy - zainteresowanie pokazami jest ogromne, będzie możliwość nabywania wejściówek także na miejscu. Wydarzeniu tradycyjnie towarzyszyć będzie mnóstwo atrakcji na płycie lotniska, m.in. Expo, wystawa statyczna, Wawel Truck, strefa zabaw i edukacji dla dzieci, warsztaty, Akademia Młodego Pilota, targi lotnicze. Z dokładnym rozmieszczeniem poszczególnych atrakcji zapoznać można się w tym miejscu.

Aby ułatwić dojazd na miejsce pokazów z centrum miasta, uruchomiona zostanie bezpłatna linia autobusowa z okolic placu Konstytucji i dworca kolejowego. Kursy w stronę lotniska oraz powrotne realizowane będą z częstotliwością nawet co pięć minut. Na stronie aerobaltic.pl zapoznać można się z dalszymi szczegółami, w tym z mapkami z rozmieszczeniem bram wejściowych i parkingów.

Partnerem tytularnym tegorocznych pokazów jest Grupa LOTOS. Jej przedstawiciele zdecydowali się na współpracę z organizatorami z ramienia Aeropactu już po raz kolejny.

- Ta impreza niesie ze sobą niezwykle pozytywne emocje, a nam zależy, aby o naszej firmie mówiono dobrze - zaznacza Adam Kasprzyk, dyrektor ds. komunikacji Grupy LOTOS. - Ma też w sobie wiele elementów związanych z Grupą LOTOS. Dla przykładu to my produkujemy i sprzedajemy paliwo lotnicze.

UCZESTNICY LOTOS GDYNIA AEROBALTIC AIRSHOW 2021

LOT Flight Academy

LOT Flight Academy to nowoczesny ośrodek szkoleniowy, który powstał pod skrzydłami największej linii lotniczej w Polsce. LFA oferuje pełen zakres szkoleń lotniczych zarówno teoretycznych jak i praktycznych, które pozwolą na wykonywanie zawodu pilota liniowego. W pokazie zaprezentują się na nowoczesnych, dwuosobowych samolotach szkolnych Tecnam P2008 oraz dwusilnikowym Tecnamie P2006T. Za sterami zasiądą doświadczeni instruktorzy ośrodka LFA.

Falcon 2000

Falcon 2000 S jest samolotem ultralekkim. Charakteryzuje się małym oporem aerodynamicznym, świetnym widokiem z kabiny, niskim wpływem turbulencji na lot, małym zużyciem paliwa oraz dalekim zasięgiem (od 300 do 650 km). To czyni go świetnym samolotem turystycznym, ale widzowie Aerobaltic w 2019 roku mieli już okazję przekonać się, iż równie dobrze sprawdza się w roli samolotu pokazowego. Za jego sterami ponownie zasiądzie Mikołaj Tołkacz.

TS-8 Bies

PZL TS-8 Bies, to dwuosobowy całkowicie polski samolot szkolno-treningowy skonstruowany w Instytucie Lotnictwa przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka, oblatany 23 lipca 1955. Użytkowany głównie przez polskie lotnictwo Wojskowe w latach 1958 do 1977. Następnie przekazywany do cywilnych jednostek w tym aeroklubów realizujących wstępne szkolenie pilotów na zlecenie armii. Wyprodukowano łącznie niespełna 250 sztuk tego udanego i lubianego przez pilotów i techników samolotu.Prezentowany egzemplarz opuścił fabrykę PZL Mielec w 1959 roku i latał w wojsku w obecnym malowaniu z numerem bocznym 0929. Pozyskany przez członka Aeroklubu Elbląskiego jako egzemplarz „pomnikowy” w bardzo złym stanie technicznym. Wyremontowany w 2009 roku wielkim wysiłkiem pomysłodawcy przy udziale Warsztatu Lotniczego TZL Henryka Wickiego wraz z zespołem. Obecnie jest to jedyny latający TS-8 Bies z 3 znajdujących się w lotnej kondycji. Eksploatowany i utrzymywany w ramach statutowej działalności Aeroklubu Elbląskiego jest żywym przykładem jakości polskiej myśli technicznej.

3AT3 – Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła

Formacja działająca pod szyldem Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, powstała z inicjatywy pilota Jakuba Kubickiego i Piotra Krasińskiego. Zespół lata na dwuosobowych samolotach szkolno-treningowych i turystycznych Aero AT-3. To małe i lekkie maszyny, ale dzięki odpowiedniemu doświadczeniu i umiejętnościom pilotażu potrafią stworzyć wspaniałe pokazowe widowisko!

An-2 Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła

Antonov An-2, absolutny klasyk i legendarny dwupłatowiec, pod opieką Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła odzyskał dawny blask i stał się obowiązkowym gościem wszystkich największych imprez lotniczych w Polsce. Piloci Fundacji mówią o nim, że jest to tzw. wersja salonowa – odnowiona, wyłożona elegancką alcantrą – przygotowana do zabrania 8 pasażerów. To będzie jeden z najbardziej „stylowych” gości tegorocznych pokazów!

Wojtek Bógdał

W 2019 roku w ramach projektu „Na krawędzi” wylądował na skrzydle (sic!) lecącego samolotu Carbon Cub, lecąc w tym samym czasie… motoparalotnią! A to tylko jedno z jego wielu osiągnięć! Potrójny indywidualny Mistrz Świata, podwójny Mistrz Europy, pięciokrotny Mistrz Polski i złoty medalista The World Games 2017 – Wojtek Bógdał jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem w historii polskiego sportu motoparalotniowego. Podczas tegorocznych pokazów Aerobaltic pokaże nam jak niezwykłym i zaskakującym widowiskiem może być ta dyscyplina!

Łukasz Czepiela

Łukasz Czepiela to pierwszy polski pilot w Red Bull Air Race, mistrz świata Klasy Challenger, wybitny pilot akrobacyjny, a na co dzień kapitan rejsowego Airbusa A320. W 2019 roku wylądował samolotem Carbon Cub EX2 na sopockim molo.  „Pas” miał zaledwie 10,5 metra szerokości oraz… 150 metrów długości. Fani akrobacji z pewnością pamiętają także przelot Łukasza pod warszawskimi mostami z okazji Dnia Flagi. Na pokazy w Gdyni przyleci potwornie mocnym samolotem wyczynowym Edge 540.

TS-11 Iskra Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła

Misją założonej w 2014 roku Fundacji jest podtrzymywanie pamięci o legendarnych samolotach, ale nie na muzealnych wystawach, a poprzez przywracanie ich do świetności, by znów mogły zachwycać w powietrzu. Dzięki ogromnej pasji Fundacji dziś możemy podziwiać już nie jedną, a dwie cywilne Iskry, nazywane „damami polskiego lotnictwa”.

Lim-2 Fundacja Eskadra

Lim-2 to produkowana w Polsce wersja samolotu myśliwskiego MiG-15 – radzieckiej konstrukcji, która powstała pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku. Do tej pory widywany najczęściej w roli pomnika, dziś pod opieką Fundacji Eskadra znów zachwyca publiczność na pokazach. W całej Europie jest zaledwie kilka latających egzemplarzy tego samolotu, z czego w Polsce znajdują się dwa. Ten wyjątkowy duet zobaczymy w Gdyni po raz pierwszy!

Artur Kielak

Uwielbiany przez publiczność i najbardziej rozpoznawalny pilot akrobacyjny w Polsce ponownie zagości na Aerobaltic! Po raz kolejny na samolocie XtremeAir XA-41, ale tym razem w zupełnie nowym malowaniu! Kto raz widział Artura Kielaka w akcji ten wie, że to pilot, który nie stosuje półśrodków – daje z siebie 110% i tyle samo wyciska z maszyny. Będzie dynamicznie, ekstremalnie i oczywiście z pełną mocą! Full force!

Finnish Air Force – Hawk Solo Display

Dynamiczny pokaz solo na odrzutowym samolocie szkolno-treningowym typu BAE Hawk należącym do Fińskich Sił Powietrznych. Midnight Hawks prezentują wyjątkowe akrobacje w formacji, pokaz solo to okazja, by w pełni zaprezentować możliwości samolotu. Za jego sterami zasiadają doświadczeni piloci bojowi Fińskich Sił Powietrznych. BAE Hawk osiąga 0,84 Macha, a wznosi się z prędkością 47m/s. Rozpiętość skrzydeł myśliwca wynosi niecałe 10 m, a masa własna to prawie 4,5 tony.

Midnight Hawks

Midnight Hawks to oficjalny zespół akrobacyjny Fińskich Sił Powietrznych. Zespół ze swoimi czterema samolotami szkoleniowymi typu Hawk z dumą prezentuje doskonałe umiejętności latania fińskich pilotów wojskowych na pokazach lotniczych w Finlandii i za granicą od 1997 roku. Wszyscy piloci Midnight Hawks są wykwalifikowanymi instruktorami walki powietrznej w Akademii Sił Powietrznych, którzy oprócz swoich obowiązków dydaktycznych trenują także akrobacje lotnicze. Latanie akrobacyjne w formacji wymaga wyczerpującego treningu i zaangażowania, jednak wybór na członka Midnight Hawks to zaszczyt, któremu nikt nie może odmówić.

ORLEN Grupa Akrobacyjna Żelazny

To niewątpliwie jedni z najbardziej rozpoznawalnych uczestników pokazów lotniczych w Polsce. ORLEN Grupa Akrobacyjna ŻELAZNY jest największą, a zarazem najdłużej i nieprzerwanie działającą cywilną grupą akrobacyjną w historii polskiego lotnictwa. Założona z miłości do lotnictwa i pasji do latania akrobacyjnego oraz zespołowego. Zainspirowana przedwojennymi pilotami, którzy przetarli podniebne szlaki polskiej zespołowej akrobacji, takimi jak słynna trójka Bajana.

Red Arrows

Zespół Akrobacyjny Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii składający się z aż 9 samolotów BAE Hawks. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych grup pokazowych na świecie znana z widowiskowych formacji z charakterystyczną „diamentową dziewiątką” na czele -figurą, która znajduje się także w logo grupy. Wyjątkowe połączenie precyzji i dynamiki zachwyca fanów już od 1965 roku. Widzów w Gdyni czeka także nie lada gratka – oprócz znanych i uwielbianych przez publiczność figur zespół zaprezentuje także zupełnie nowy i nie prezentowany nigdy wcześniej manewr, tzw. „kuszę”.

Solo Turk

Zespół pokazowy Tureckich Sił Powietrznych prezentujący możliwości bojowego myśliwca F-16. Za jego sterami zasiadają piloci na co dzień biorący udział w misjach bojowych – w ich rękach pokaz staje niezwykłym pokazem siły, mocy i niezwykłego kunsztu pilotażu.

Rafale Solo Display

Po raz pierwszy na Aerobaltic!!! Samolot myśliwski należący Francuskich Sił Powietrznych. Dassault Rafale przez producenta określany jest jako omni rôle, czyli nadający się do wszystkich zadań – w przeciwieństwie do myśliwców wielozadaniowych, które zwykle mają dominującą rolę pierwszoplanową oraz drugoplanową (np. myśliwca/bombowca/samolotu wsparcia etc.), Rafale może swobodnie przestawiać się z jednej roli na drugą w trakcie wykonywania danej operacji. Z takim wachlarzem możliwości tej maszyny czeka nas niezapomniane widowisko!

JAS 39 Gripen – Szwedzkie Siły Powietrzne

Gościł już u nas szwedzki AJS 37 Viggen, przyszedł czas na jego „kolegę po fachu” – JAS 39 Gripen! Skrót JAS powstał od pierwszych liter funkcji tej maszyny: Jakt – myśliwski, Attack – szturmowy, Spaning – rozpoznawczy. Projekt należący do koncernu SAAB był pierwszym myśliwcem IV generacji w czynnej służbie i został zbudowany w większości z materiałów kompozytowych. Podczas gdyńskich pokazów Gripen zaprezentuje się w widowiskowym pokazie dynamicznym oraz będzie można obejrzeć go z bliska na wystawie statycznej.

Eurofighter Typhoon – Niemieckie Siły Powietrzne

Jednomiejscowy, wielozadaniowy myśliwiec, który może być stosowany w obronie powietrznej (powietrze/powietrze) oraz do ataku powietrznego (powietrze/ziemia). Eurofightery stanowią trzon niemieckiej floty myśliwców – Niemieckie Siły Powietrzne posiadają łącznie 140 tych maszyn. Jedna z nich pojawi się na wystawie statycznej podczas Aerobaltic.

Lockheed P-3C Orion – Niemiecka Marynarka Wojenna

Być może na to nie wygląda, ale P-3C Orion to samolot myśliwski przeznaczony dosłownie do polowania na łodzie podwodne. W swojej codziennej służbie używany jest głównie do zwiadu na duże odległości oraz monitorowania dużych obszarów morskich z powietrza. Maszyna ta jest także przystosowana do zwalczania celów podwodnych torpedami Mk46. Egzemplarz należący do Niemieckiej Marynarki Wojennej pojawi się na wystawie statycznej.

W-3A – Czeskie Siły Powietrzne

Fani Aerobaltic doskonale znają ten śmigłowiec – polska konstrukcja, powstała na bazie W-3 Sokół z zakładów PZL Świdnik S.A. Tym razem jednak po raz pierwszy zobaczymy W-3A w barwach Czeskich Sił Powietrznych!

Mi-24 – Czeskie Siły Powietrzne

Radziecka konstrukcja potocznie nazywana „latającym czołgiem” – waży prawie 9 ton, a na swój pokład może zabrać aż 8 żołnierzy. Mi-24 to maszyna bojowa z prawdziwego zdarzenia. Na pokaz dynamiczny w Kosakowie przyleci egzemplarz należący do Czeskich Sił Powietrznych.

Mi-171 – Czeskie Siły Powietrzne

Kolejny reprezentant Czeskich Sił Powietrznych. Późniejsza wersja radzieckiego śmigłowca Mi-8 i jeden z popularniejszych śmigłowców wielozadaniowych. Do tej pory zbudowano ponad 17 000 sztuk, model produkowany jest do dziś, a używa go około 40 krajów. Waży prawie 7 ton, jego prędkość maksymalna to 250 km/h.

MIG-29 – Polskie Siły Powietrzne

Samolot, którego nikomu nie trzeba przedstawiać – jeden z ulubionych samolotów fanów polskiego lotnictwa wojskowego. MiG-29, w kodzie NATO – Fulcrum. W polskim wojsku od 1989 r., pierwsze maszyny zostały kupione jeszcze od Związku Radzieckiego. Zobaczyć MiGa z bliska to marzenie niemalże każdego fana lotnictwa – w Kosakowie będzie można je spełnić!

AN-28 – Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Samolot transportowy Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej – jedna z czterech maszyn w wersji transportowej TD. Samoloty te mogą być, w zależności od potrzeb, konfigurowane do wersji desantowej (transport i desant 17 skoczków z wyposażeniem), transportu medycznego (6 chorych na noszach i 8 w pozycji siedzącej) lub pasażerskiej. Mogą również transportować ładunki o masie do 1700 kg.

Mi-14 - Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Śmigłowiec przeznaczony do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Jego cechą charakterystyczną jest dolna część kadłuba, która ma kształt… łodzi! Ponadto Mi-14 wyposażony jest w nadmuchiwane pływaki co pozwala mu na wodowanie! Na pokazach zaprezentuje się egzemplarz z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

SH-2G - Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej Kaman przeznaczony jest do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Może także uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec logistyczny – do zaopatrywania własnych jednostek pływających.

W-3 - Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

„Anakonda” przeznaczona jest do wykonywania zadań poszukiwawczo – ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych – zarówno w dzień, jak i w nocy, gdyż po modernizacji śmigłowiec wyposażony jest w kamerę termowizyjną sprzężoną z reflektorem (tzw. szperaczem). BLMW eksploatuje 8 maszyn tego typu.

Biało-Czerwone Iskry

Zespół Akrobacyjny Polskich Sił Powietrznych stacjonujący w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie latający na samolotach TS-11 Iskra w malowaniu nawiązującym do polskich barw narodowych. Jego historia sięga 1969 roku, kiedy zespół funkcjonował pod nazwą „Rombik”. Do Gdyni Iskry przylecą w składzie 5 samolotów. Wypatrujcie ich charakterystycznych biało-czerwonych smug na niebie!

TS-11 Iskra – Polskie Siły Powietrzne

Pierwszy polski odrzutowiec, samolot-legenda, do niedawna oficjalny samolot szkolny Sił Powietrznych RP. 9 grudnia 2020 wojskowa Iskra – z numerem bocznym 2001 – wzbiła się w swój pożegnalny lot, a jej szkolno-treningową rolę przejął samolot Leonardo M-346. To może być ostatnia okazja, by zobaczyć na żywo tę należącą do wojska „damę polskiego lotnictwa”! A w pokazie dynamicznym podczas Aerobaltic zobaczymy aż dwie wojskowe Iskry!

Su-22 – Polskie Siły Powietrzne

Su-22 to eksportowa wersja radzieckiego samolotu Su-17, oznaczenie NATO Fitter – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, średniopłat o zmiennej geometrii skrzydeł. Su-22 to samoloty unikalne na skalę całej Europy, a Polska to aktualnie jedyny użytkownik tych maszyn. Nic dziwnego, że zawsze wzbudzają ogromne zainteresowanie – zarówno wśród miłośników lotnictwa, jak i innych zespołów/pilotów podczas ćwiczeń czy pokazów lotniczych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki