Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

80 tys. wniosków o e-dowody na Pomorzu. Jak złożyć wniosek o e-dowód?

(KGK)
Średnio 10 tys. Polaków każdego dnia, począwszy od 4 marca, składa wniosek o nowy dowód osobisty. Efekt? Ponad milion wniosków. Pomorzanie złożyli ok. 80 tys. Posiadacze nowych dowodów mogą np. elektronicznie podpisywać dokumenty, a to nie koniec udogodnień.

Od 4 marca można składać wnioski o dowód osobisty z warstwą elektroniczną, zwany potocznie e-dowodem. W praktyce nowy dokument przypomina dotychczasowy, jest w nim jednak umieszczony chip.

W województwie pomorskim złożono do tej pory pond 77 tys. wniosków o e-dowód. Jednak nie jesteśmy liderami w tej dziedzinie.

– Najwięcej wniosków złożyli mieszkańcy województw mazowieckiego i śląskiego. Odpowiednio – 146400 i 121200 – mówi Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

W Gdyni od 4 marca złożono 7718 wniosków. W Sopocie w sumie zgłosiło się 1345 osób.

- W okresie od 4 marca br. do trzeciego lipca w Urzędzie Miejskim w Gdańsku przyjęliśmy 15790 wniosków o wydanie e-dowodu – informują nas pracownicy magistratu.

Od 4 marca ponad 2 tys. mieszkańców Wejherowa ubiegało się o e-dowód.

- Na nowy dokument czeka się do miesiąca – informuje nas Mariola Pokraczyńska, kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miejskim w Wejherowie.

Dowód osobisty z warstwą elektroniczną posiada wszystkie dotychczasowe funkcje. Potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia – w takim samym zakresie jak obecnie – do przekraczania granic.

Czytaj także: E-DOWODY na chipy. Jak wyglądają nowe e-dowody? Chipy w dowodach osobistych. Jakie są funkcje w e-dowodach? Dowody osobiste w 2019 roku

Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca są „e”, jest warstwa elektroniczna – wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel może na przykład komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. Posiadacze e-dowodów mogą zalogować się do ePUAP, elektroniczne podpisywać dokumenty oraz korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.

Potrzebne są dwa kody PIN

Aby korzystać z warstwy elektronicznej e-dowodu przy odbiorze trzeba ją aktywować. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba wymyślić dwa kody PIN – cztero- i sześciocyfrowy.

- Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwoli na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma – tłumaczy Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Jeśli ktoś nie jest zainteresowany korzystaniem z warstwy elektronicznej, nie musi jej aktywować. Ze statystyk Ministerstwa Cyfryzacji wynika, że zrobiła to niemal połowa osób, które odebrały nowe dokumenty.

Obecnie funkcjonujące dowody osobiste są ważne przez 10 lat od daty wydania, dlatego cały proces wymiany na elektroniczną wersję rozłoży się na 10 lat.

Jeśli mamy ważny dokument, możemy z niego korzystać do czasu, aż minie jego termin ważności, czyli przez 10 lat.

Dodajmy, że samo złożenie wniosku niewiele różni się od składania wniosku o obecnie funkcjonujący dokument.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek o dowód z warstwą elektroniczną można składać:

- w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania,

- przez internet - więcej informacji na stronie: www.obywatel.gov.pl

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki