Ile zarobiło Miasto Gdańsk za programy, które nagrywano?
W trakcie kręcenia programu telewizyjnego "The Grand Tour" oraz przy okazji innych produkcji zawsze pojawiają się pytania — ile to kosztowało budżet miasta lub ile budżet miasta z danej produkcji otrzyma? Jak poinformował Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w przypadku brytyjskiego programu, do budżetu miasta wpłynie jedynie 396 zł z tytułu zajęcia pasa drogowego.
Z kolei w przypadku kręcenia serialu "Trauma", realizowanego przez HBO nic, gdyż jak tłumaczyli urzędnicy, wnętrze tunelu pod Martwą Wisłą nie stanowi pasa drogowego, za który pobiera się opłaty z tego tytułu.
Co jednak z inną formą promocji? Tu miasto stawia na "city placement", a więc lokowanie miasta jako produktu w produkcji telewizyjnej.
- Gdańsk jako miasto, które łączy w sobie historię, industrialny klimat stoczniowy, nadmorskie krajobrazy czy zupełnie nowe inwestycje, przyciąga swoimi plenerami i fotogenicznością twórców telewizyjnych oraz filmowych - poinformowała"Dziennik Bałtycki" Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Atmosfera wolności sprawia, że jest to miasto ze wszech miar wyjątkowe. Zaprezentowanie na małym lub dużym ekranie, że jest to przestrzeń, w której dobrze się żyje, spędza wolny czas, do której chętnie się wraca, tworzy w oczach odbiorców pozytywną i silną tożsamość Gdańska.
ZOBACZ TEŻ:
Jak poinformował GZDiZ, "w czerwcu 2022 roku słynni brytyjscy showmani telewizyjni zawitali do Gdańska. Kręcili tu jeden z odcinków swojej nowej serii "The Grand Tour". Producentów ujęła właśnie historyczna i industrialna sceneria naszego miasta. Prowadzący są rozpoznawani, mają fanów na całym świecie."
- Realizowanie w Gdańsku programów telewizyjnych, seriali i filmów to forma promocji, tzw. city placement - dodaje Magdalena Kiljan. - Jest ona opisywana w publikacjach naukowych jako skuteczne narzędzie wywołania zainteresowania odbiorcy tak, aby zechciał odwiedzić dane miasto. Badania pokazują, że w miejscach, w których powstawały filmy, seriale oraz programy telewizyjne, wzrósł ruch turystyczny. Przełożyło się to bezpośrednio na zyski dla miasta i lokalnego biznesu. Efekty niekoniecznie widoczne są od razu, ale stopniowe budowanie marki przekłada się na efekt długofalowy w postaci napływu turystów czy inwestorów.
Jak dodała rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zielenie, taka forma działania miasta łączy się z oszczędnością.
- Taka forma promocji miasta łączy się z oszczędnością - poinformowała Magdalena Kiljan. - Bez angażowania dodatkowych środków z budżetu, widzowie oglądają produkt, dzięki któremu mogą przekonać się o zaletach Gdańska, jako miasta atrakcyjnego dla mieszkańca, ale i turysty. Współpraca przy powstawaniu filmów, seriali i programów jest powszechną praktyką, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, dotyczy to zarówno mniejszych programów popularnonaukowych, jak i wielkich hollywoodzkich produkcji.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?