13 lat temu, 3 października 2007 roku otwarto oficjalnie terminal DCT Gdańsk

Jacek Klein
Jacek Klein
Budowa trwała prawie dokładnie 2 lata. Zaczęła się 25 października 2005 roku, terminal otwarty został 3 października 2007 roku. Na początku dysponował jednym nabrzeżem z trzema suwnicami STS do rozładunku kontenerowców i pięcioma RTG na placu składowym.

Dzisiaj jest to 14 suwnic STS i 40 RTG. Place składowe mogą pomieścić 65 tys. kontenerów. Dwa nabrzeża mają łączna długość 1,3 kilometra. Mogą do nich przybijać największe kontenerowce na świecie o pojemności 23 tys. TEU

Budowę terminalu realizowała firma Hochtief Construction AG Infrastructure Polska sp.j. Terminal powstał na sztucznie usypanym pirsie o dł. 800 m i szerokości 315 m, na którym wybudowano 2 stanowiska do przeładunku kontenerów. Był to pierwszy terminal w basenie Morza Bałtyckiego zdolny do obsługi statków klasy post-Panamax zarówno ze względu na głębokość podejść i stanowisk postojowych jak również z uwagi na infrastrukturę i wyposażenie nabrzeża.

W maju 2015 roku, w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku kontenerowego, w DCT Gdańsk rozpoczęła się budowa drugiego głębokowodnego nabrzeża – projekt T2. Ukończenie finansowanej w kwocie 200 milionów EUR inwestycji zaplanowane zostało na koniec 2016 roku. W październiku 2016 r. nastąpiło oficjalne otwarcie drugiego głębokowodnego nabrzeża kontenerowego w DCT Gdańsk. Nabrzeże T2, o długości 650 metrów, zostało wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku, suwnic nabrzeżowych STS. Potencjał przeładunkowy DCT Gdańsk podwoił się z 1,5 do obecnie 3,5 milionów TEU rocznie i terminal stał się jednym z największych tego typu obiektów w Europie Północnej.

Ternima w ubiegłym roku zmienił właściciela. Od początku należał do australijskiego funduszu inwestycyjnego Macquarie GIF II - jednego z trzech funduszy grupy Macquarie Group. Po finalizacji transakcji terminal został przejęty przez Polski Fundusz Rozwoju i singapurską grupę portową PSA International oraz globalny fundusz inwestycyjny IFM.

W przygotowaniu są plany III etapu rozbudowy DCT. Terminal wysłał już zapytania o przeprowadzenie prac geologicznych pod rozbudowę terminalu. Po zakończeniu rozbudowy pirs zwiększyłby się kilkukrotnie, a możliwości przeładunkowe wzrosłyby do 6 mln TEU. Inwestycja miałaby być gotowa za trzy lata.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie