11. edycja Dni Muzyki Nowej. Muzyka eksperymentalna w klubie Żak (16-19.09.2021). Przed nami koncerty, których nie można przegapić

opr. Anna Szałkowska
Michał Jacaszek
Michał Jacaszek mat. prasowe Klub Żak
Udostępnij:
11. edycja Dni Muzyki Nowej odbędzie się w dniach od 16 do 19 września 2021 roku w gdańskim Klubie Żak. Program wypełni polska muzyka eksperymentalna - czerpiąca zarówno z rodzimej muzyki tradycyjnej – co ciekawe - odnalezionej w indyjskich archiwach (Radical Polish Ansambl), jak i wyrastająca z różnych gatunków muzyki elektronicznej (Jacaszek, Radosław Kurzeja) oraz jej nowatorskiego łączenia z brzmieniem instrumentów akustycznych (Qba Janicki). W Sali Suwnicowej Żaka wystąpi także turecka artystka dźwiękowa Hüma Utku (znana też jako R.A.N.), wyjątkowa szwajcarska wokalistka Lucia Cadotsch szeroko wychodząca poza ramy jazzu oraz japońska pianistka i kompozytorka Midori Hirano.

Muzyka z Polski

 „W nocie festiwalu Sacrum Profanum o Radical Polish Ansambl można przeczytać, że to „próba partnerskiego spotkania muzyki tradycyjnej i awangardowej”. Ale wychodzi z tego momentami czysty rock’n’roll.” – pisał Bartek Chaciński na swoim blogu. „Najważniejszy jest dla mnie w ich płynących mazurkach aspekt energii, która unosi niczym psychodeliczno-rockowe nagrania sprzed półwiecza, tyle że wypływa z innych tradycji. (…) Każdy, kto jest zainteresowany jakimikolwiek transowymi aspektami muzyki, powinien szybko sięgnąć po tę płytę i posłuchać jej odpowiednio głośno.” (polifinia.blog.polityka.pl).

Z kolei o albumie Jacaszka „Gardenia” Aleksiej Borysow pisał: „Legendarna brytyjska wytwórnia Touch wydała właśnie nowe dzieło polskiego kompozytora i rzeźbiarza dźwięku Michała Jacaszka. Ogólna idea podejścia Michała to połączenie muzyki klasycznej i nowoczesnych faktur elektronicznych. (…) Trzeba podkreślić, że „Gardenia” Jacaszka nie jest typową muzyką do relaksu i relaksu, opartą na dźwiękach dzikiej przyrody zmieszanych z melodyjnym ambientem czy new age. Jest to o wiele ciekawsze i poważniejsze badanie brzmieniowe umiejętnego kompozytorskiego podejścia do minimalistycznej elektroniki, abstrakcyjnych klastrów melodycznych, miękkich dźwięków i klimatów, akustycznych dźwięków dosyconych melancholijnymi nastrojami.” (datawv.com)

„Zwyczajność tytułu albumu, który nagrał Radosław Kurzeja, jest, no właśnie, zwyczajna. Zwyczajność zdania „Ogród botaniczny w Palermo” wprawiła mnie w zdumienie z jeszcze innego powodu. Otóż rzadko, jak sięgam pamięcią, tytuły dzieł muzycznych są aż tak prozaiczne. Proszę tylko nie przekładać tych odczuć na zawartość muzyczną, gdyż ta jest zupełnie inną parą kaloszy. Radosław Kurzeja pozostał w sferze muzyki ambientowej. Ciągle ją rozgryza na nowo i próbuje twórczo przerobić. (…) Powiem szczerze, że na mnie „Ogród botaniczny w Palermo” działa doskonale. Poddaję się mu całkowicie bezwolnie, tracąc poczucie czasu, co owocuje brakiem reakcji na bodźce zewnętrzne. Innymi słowy wchodzę w stan niekontrolowanego lenistwa. Proszę nie mylić tego z próżniactwem.” – pisał w swojej recenzji Jarek Szczęsny na stronie nowamuzyka.pl.

O „Intuitive Mathematics” opowiada sam Qba Janicki: „Matematyka intuicyjna” to nie tylko materiał zarejestrowany na płycie. To idea, która przyświeca mi w tworzeniu nie tylko muzyki, ale również w życiu codziennym. Poprzez ten termin rozumiem złożoność myśli, lecz nie takiej matematycznej, tylko operującej na uniwersalnym, emocjonalnym poziomie. Gdyż jestem człowiekiem o wysoce rozwiniętym aparacie emocjonalnym, a dość prostym aparacie myślowym. Choć te rozwinięte emocje potrafię przekładać na rozwinięte myśli, tak w wielu przypadkach okazuje się, że jestem bardzo prosto myślącą osobą. Stąd też „Matematyka intuicyjna” to nigdy nie jest coś stałego.

Wiadomo, że kiedy zobowiązuję się do zagrania materiału z płyty „Intuitive Mathematics”, można mniej więcej spodziewać się jakiejś palety brzmieniowej, która na tym albumie została zawarta. Na pewno będą użyte te techniki, będzie wykorzystane sprzężenie zwrotne czy amplifikowana perkusja, zaś „Deska Dźwięków” pojawi się już w nowej odsłonie, bo mam drugą wersję tego instrumentu, zbudowanego przez mojego sąsiada Michała Fiszera z Sokołowska. Więc na Dniach Muzyki Nowej można się spodziewać tego samego brzmienia, co na płycie, ale bardziej rozwiniętego języka. Gdyż ja cały czas eksploruję ten instrument i jestem już o wiele dalej, jeżeli chodzi o moje umiejętności w operowaniu tym zestawem niż byłem w momencie wydawania tego albumu w 2019 roku. Dokładnie nie wiem, co usłyszymy na Dniach Muzyki Nowej, to wszystko zależy od pomieszczenia czy nagłośnienia. W każdym kolejnym miejscu ten materiał czy sama myśl zawsze wybrzmiewa inaczej, ale z pewnością będzie zahaczać charakterystyką o płytę „Intuitive Mathematics”. (fragment wywiadu z artystą, który w całości jest zamieszczony w wydawnictwie Dni Muzyki Nowej).

Spoza Polski

Midori Hirano tworząca na przecięciu ambientu, minimalizmu i muzyki współczesnej jest znana polskiej publiczności. Klasycznie wykształcona pianistka, kompozytorka i producentka pochodząca z Kioto, od lat tworząca i mieszkająca w Berlinie niedawno wydała album "Invisible Island", o którym w recenzji portalu A Closer Listen można przeczytać: Niewiele ambientowych albumów miało w ostatnim czasie tak trafny tytuł, jak "Invisible Island". Można odnieść wrażenie, że Hirano poszukiwała czegoś, co już istniało, ale nie zostało dobrze zdefiniowane. Jej album wywołuje narastające uczucie spokoju i pogody poprzez swój nieskomplikowany dźwiękowy świat.

Koncert zagra turecka artystka dźwiękowa Hüma Utku (znana też jako R.A.N.), od wielu lat mieszkająca w Berlinie, gdzie oddaje się poszukiwaniom na polu elektronicznej muzyki abstrakcyjnej, łącząc przy tym nagrania terenowe, instrumenty akustyczne, ambient, noise i fragmentaryczne rytmy. Muzyka Utku bezpośrednio łączy się z jej wykształceniem - przemyca do niej treści związane z psychologią, poglądami Junga, a także nawiązuje do mistycyzmu.

W programie Dni Muzyki Nowej znalazła się także wyjątkowa szwajcarska wokalistka Lucia Cadotsch szeroko wychodząca poza ramy jazzu. Do Gdańska przyjedzie ze swoim kwartetem, który współtworzą: kontrabasista Petter Eldh, który w Klubie Żak występował w 2019 roku wraz z zespołem Enemy (podczas Festiwalu Jazz Jantar), saksofonista Otis Sandsjö, pianista Kit Downes, również członek londyńskiego Enemy.

Dni Muzyki Nowej nawiązują do wcześniejszych projektów Klubu Żak: Art rhythmic depot (2005), Avant Festival (2006) i Dni Nowej Muzyki (2002). W ciągu 10 minionych lat na DMN wystąpili m.in.: Artur Zagajewski – Staloocy, Johannes Kreidler, Małgorzata Walentynowicz (dwukrotnie), Resina, Stefan Wesołowski (dwukrotnie), Charlotte Hug & Frederic Blondy, Sidsel Enresen & Jan Bang, Neue Vocalsolisten, Cikada Quartet feat Dominik Bukowski, Stockhausen & Héral, Hilary Hahn & Hauschka, Neoquartet (wielokrotnie), Nils Frahm, Pianohooligan, Ólafur Arnalds, Kwartet Śląski, Johann Johannsson with String Quartet, Kronos Quartet, Hildur Gudnadóttir (dwukrotnie), Wim Mertens, Hatis Noir, Balmorhea, Martin Kohlstedt, Susan Alcorn, Marcin Dimiter, Jacaszek, Kimmo Pohjonen, Maja Ratkje & Ikue Mori, Jacek Mazurkiewicz, GUO.

Dni Muzyki Nowej są realizowane ze środków Miasta Gdańska. Nasza strona: facebook.com/DniMuzykiNowej i klubzak.com.pl, aktualności oraz relacje z koncertów pisane przez dziennikarzy muzycznych publikujemy na Facebook.com/DniMuzykiNowej. W naszych mediach społecznościowych publikujemy fotorelacje z koncertów, które dokumentuje ekipa fotografów z kolektywu Testigo Documentary.

W programie
16.09.2021 / 19.00
Qba Janicki / Intuitive Mathematics
Qba Janicki - Deska Dźwieków, perkusja amplifikowana, elektronika
Midori Hirano / Invisible Island / polska premiera
Midori Hirano - fortepian, elektronika

17.09.2021 / 20.00
Hüma Utku Live / Retrieve / pierwszy raz w Polsce
Hüma Utku - elektronika
Radical Polish Ansambl
Maciej Filipczuk – skrzypce / Emilia Bolibrzuch – skrzypce / Łucja Siedlik – skrzypce / Maria Stępień – skrzypce / Mateusz Kowalski – skrzypce / Marcin Lorenc – skrzypce / Piotr Gwadera – dżaz / Michał Brzozowy - szeptun

18.09.2021 / 20.00
Jacaszek / Gardenia
Michał Jacaszek - elektronika
Radosław Kurzeja / Ogród botaniczny w Palermo
Radosław Kurzeja - laptop, klawiatura midi, keyboard Casio, gitara, walkman, dyktafon

19.09.2021 / 19.00
Lucia Cadotsch / Speak Low II / polska premiera
Lucia Cadotsch - wokal, Otis Sandsjö - saksofon, Petter Eldh - kontrabas, Kit Downes – fortepian

BILETY
Bilety na koncert 16.09, 17.09, 18.09.2021
30 zł – ulgowe* / 40 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury / 50 zł – bez zniżek 
Bilety na koncert 19.09
20 zł – ulgowe* / 25 zł – super zniżka* na Kartę do Kultury / 30 zł – bez zniżek 

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Ulgowe bilety przysługują wyłącznie studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych (licencjackich i magisterskich, do 26 roku życia), uczniom, emerytom i rencistom oraz na Kartę Dużej Rodziny – za okazaniem aktualnej, właściwej legitymacji lub Karty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Cannes – festiwal filmu i kreacji

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie